برگزیدگان جشنواره «خدمات دیجیتال دوستدار خانواده» معرفی شدند
برگزیدگان جشنواره «خدمات دیجیتال دوستدار خانواده» معرفی شدند

آیین اختتامیه جشنواره «خدمات دیجیتال دوستدار خانواده» با حضور مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معرفی برگزیدگان برگزار شد.

به گزارش سروش سینما، جشنواره «خدمات دیجیتال دوست‌دار خانواده»، یک رتبه‌بندی بر مبنای رأی‌گیری گسترده مردمی و تخصصی است تا مشخص کند که کودک یا نوجوان شما برای کدام‌یک از خدمات پرکاربرد داخلی مهمتر بوده و کدام یک از این خدمات با ابتکار و خلاقیت، امکانات بیشتری برای کودک یا نوجوان پیاده‌سازی کرده‌اند.

معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در «آیین اختتامیه جشنواره خدمات دیجیتال دوستدار خانواده» که در سالن شهیدقندی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، اظهارداشت: مجموعه اقداماتی برای حفاظت از کودکان، ایجاد شرایط مناسب برای کودکان در استفاده از فضای مجازی سالم، تعالی بخش و مفید تدوین شده در سند صیانتی از کودکان در فضای مجازی مصوب شورای عالی فضای مجازی است. در این سند هدفی که دنبال می‌شود فراهم کردن یک فضای مجازی در چارچوب فرهنگی ایرانی اسلامی برای استفاده از این فضا و پیشگیری از آسیب‌های احتمالی است.

محمد خوانساری گفت: تکلیف اصلی که در این جشنواره و برنامه‌ها و سیاست‌های وزارت ارتباطات دنبال می‌کنیم مبتنی بر تقسیم کاری ملی این سند است که در آن ایجاد زیرساخت‌ها، خدمات پایه پیشران ویژه محیط‌های صیانت شده مجازی اعم از احراز هویت، امکان دسترسی طبقه بندی به خدمات، نظارت خانواده‌ها، گزارش دهی، خدمات پرداخت و مقررات گزاری برای توسعه زیرساخت‌ها به عهده وزارت ارتباطات گذاشته شده است.

وی افزود: در نظام سنتی اسلامی ایرانی خانواده، بسیار به موضوع حفاظت و حراست از کودکان در فضای فیزیکی اهمیت داده می‌شود اما در فضای مجازی آن توجه لازم وجود ندارد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران بیان کرد: هدف اصلی جشنواره دیجیتال دوستدار خانواده، تمرکز بر موضوعات فن آورانه حوزه ابزارهای حفاظت از کودکان است.

سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور درباره رویکرد این جشنواره اظهارداشت: خدمات دیجیتال دوستدار خانواده به شناخت والدین در حوزه فناوری کودک و خانواده کمک می‌کند این جشنواره با رویکرد حمایت از خانواده و کودکان در حوزه استفاده از فضاهای دیجیتالی و رسانه‌ای است و مخاطبان این جشنواره هم والدین و نوجوانان بودند و نقش‌آفرینی برای زیست بوم حوزه کودک و نوجوان نیازمند حمایت سیاستگذاران و تسهیل‌گری از جانب آنها هستند.

سیده عاطفه موسوی مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور بانوان و خانواده و دبیر جشنواره «خدمات دیجیتال دوستدار خانواده» درباره نقطه شروع این جشنواره و جزییات آن بیان کرد: دغدغه تیم عالی وزارت و شخص وزیر ارتباطات در حوزه کودک و نوجوان نقطه شروع این جشنواره بود اما این در حالی است که دو محدودیت قابل توجه برای چنین نقش آفرینی در جایگاه تخصصی و حقوقی این دستگاه وجود دارد. اول آنکه در تقسیم کار شبکه ملی اطلاعات وزارت ارتباطات حق و دانش ورود به لایه محتوا را نداشته و صرفاً در لایه زیرساخت حق ورود دارد. بنابراین ورود زیرساختی به حوزه نرم افزارهای دوستدار خانواده می‌توانست مدخلی از این جهت باشد که بدون ورود به محتوا فناوری‌های مؤثر بر محتوا ترویج داده شوند

وی افزود: مساله دوم و مهمتر آنکه دست کم تا پیش از تصویب برنامه هفتم توسعه، به لحاظ حقوقی وزارت ارتباطات، رگولاتور حوزه فناوری اطلاعات در خدمات عمومی نیست. بنابراین این جشنواره را می‌توان شروعی برای هم افزایی با رگولاتورهای بخشی و مرکز ملی فضای مجازی به عنوان تنظیم‌گران این حوزه دانست.

موسوی درباره جزییات این جشنواره گفت: خدمات دیجیتال دوستدار خانواده برای ترویج و بازنمایی امکانات محافظت از خانواده در خدمات دیجیتالی پرکاربرد پا گرفت که خانواده‌های ایرانی روزانه از آنها استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر به جای تمرکز بر آموزش خانواده‌ها که در سال‌های اخیر مسؤلیت مدیریت فضای مجازی را به طرز تورم گونه‌ای برعهده خانواده می‌گذاشت، به عنوان رویکرد ضروری و مکمل این آموزش، وزارت ارتباطات تسهیلگری در حوزه مسؤلیت پذیری سکوهای دیجیتال برای فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز خانواده‌ها بر روی خدمات خود را هدف این جشنواره قرار داده است. در حقیقت جشنواره سه سمت و سوی موازی و مرتبط باهم دارد.

دبیر جشنواره «خدمات دیجیتال دوستدار خانواده» افزود: مسیر اول، ارزیابی خدمات دیجیتال پرکاربرد داخلی است که توسط یک کمیته ارزیابی متشکل از هجده نهاد دولتی و غیردولتی و بر مبنای ۶ محور فناورانه دوستدار خانواده انجام شده است و نتیجه این داوری نوعی استاندارد دوستدار خانواده را در حوزه خدمات دیجیتال ایجاد خواهد کرد.

وی بیان کرد: البته به دلیل آنکه امسال هنوز جوانه‌هایی از چنین رویکردهایی در سکوها وجود دارد در اختتامیه امسال صرفاً نامزدهای دریافت نشان نهایی معرفی می‌شوند و تندیس نهایی به آن دسته از خدماتی که در این بازه ارتقا یافته باشند اهدا می‌شود.

موسوی اظهارداشت: حقیقت این است که لاقل در حوزه خانواده و تربیت کودک و نوجوان فارغ از دیدگاه‌های ملیتی، سیاسی و … اجماعی در سرتاسر جهان وجود دارد که واقعاً هر جا محصول خوب و قابل استفاده‌ای بوده و مردم از آن مطلع شده‌اند تعصبات در تصمیم‌گیری آنها تأثیر چندانی نداشته است.

مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور بانوان و خانواده گفت: مسیر دوم حمایت از شرکت‌های داخلی و کوچکتر این حوزه هستند که می‌توانند زیست بوم این خدمات را کامل کنند. در این راستا فراخوان حمایتی ۲۷ دی ماه سازمان فناوری صورت گرفته‌ و مسیر سوم مسیر ترویجی و مردمی سازی این موضوع است. زیرا بدون آگاهی مردم از این فناوری‌ها همین محصولات موجود نیز بازاری نخواهند داشت و امیدی به تکمیل این زیست بوم نخواهد بود. علاوه بر این باور ما این است که همانطور که خانواده نقطه مزیت تمدنی جمهوری اسلامی اسلامی در زندگی حقیقی است، می‌تواند مزیت نسبی توسعه فناوری در این حوزه نیز باشد.

نسیبه صمدی دبیر علمی جشنواره خدمات دیجیتال درباره نقش مردم به عنوان مصرف کنندگان نهایی در روند ارزیابی این فناوری‌هایی که در عرصه خدمات دوستدار خانواده ارایه می‌شود، گفت: یک فرایند رای‌گیری مردمی نیز در سایت جشنواره طراحی شده بود که خانواده‌ها بر اساس محورهای موجود در سایت سکوها را ارزیابی می‌کنند.

در مراسم اختتامیه این جشنواره ۱۲ شرکت داخلی مورد تقدیر قرار گرفتند و شرکت‌های اندیشه یاوران تمدن با محصول ایتا و شرکت آوای همراه هوشمند هزار دستان با محصول کافه بازار برندگان جایزه طلایی این جشنواره اعلام شدند.

اسامی نامزدهای دریافت نشان جشنواره «خدمات دیجیتال دوستدار خانواده»؛ تناسب سن و محتوا؛ فیلیمو و فناوران ایده پرداز صبا. عدم نمایش تبلیغات نامناسب؛ بومینو، ایتا و اندیشه یاوران تمدن امروز.

سکوهای خدمات دولتی؛ شاد و نویا. تناسب سن و محتوا؛ بله. فناوری اطلاعات راهبر سداد فارس؛ نظارت اولیا- نماوا، سرزمین شاتل. نظارت اولیا؛ روبیکا، تحقق رویای بی نهایت کسب و کار پرنیان. نظارت اولیای مستقل؛ ایمینو، گروه توسعه ایمینو. سکوهای اختصاصی کودک؛ دیجیتون و توپ مارکت. پرداخت کودک و نوجوان؛ زیپاد و کیدزی بانک پاسارگاد

اسامی برندگان بخش جایزه طلایی خانواده‌ها؛ منتخب آرای مردمی؛ ایتا، اندیشه یاوران تمدن امروز. منتخب آرای مردمی؛ کافه بازار و آوای همراه هوشمند هزار دستان.

  • نویسنده : یوسفی
  • منبع خبر : ایرنا