«برگ‌های افتاده» کوریسماکی، بهترین فیلم ۲۰۲۳ به انتخاب منتقدان تایم
«برگ‌های افتاده» کوریسماکی، بهترین فیلم ۲۰۲۳ به انتخاب منتقدان تایم

نشریه معتبر تایم درحالی فیلم‌های برتر ۲۰۲۳ را انتخاب کرد که با وجود بزرگانی چون مارتین اسکورسیزی و جاناتان گلیزر عنوان بهترین فیلم را به آکی کوریسماکی (برگ‌های افتاده) داده است.

به گزارش سروش سینما، با نزدیک‌شدن به روزهای پایانی سال، نشریه معتبر تایم به روال هر ساله فیلم‌های برتر ۲۰۲۳ را انتخاب کرد که در میان فیلم‌های کوچک و مهجور، نام بزرگانی چون مارتین اسکورسیزی (قاتلان ماه کامل)، جاناتان گلیزر (منطقه مورد علاقه) و آکی کوریسماکی (برگ‌های افتاده) به چشم می‌خورد.

نشریه تایم در مقدمه‌ای پیش از اعلام فیلم‌های برگزیده منتقدانش نوشت که هیچ لیستی از بهترین فیلم‌های سال «قطعی و تعیین‌کننده» نیست و هیچ سالی برای سینماروها نباید به فهرستی تیتروار تقلیل پیدا کند. به‌خصوص در عصر حاضر که تماشاگران می‌توانند به راحتی و بدون خروج از خانه‌هایشان فیلم‌های متنوعی را به تماشا نشینند.

وقتی فیلمی را در خانه می‌بینید، پس از پایان ممکن است کماکان به آن فکر کنید یا فیلم دیگری را برای دیدن انتخاب کنید؛ یا به اتاق خواب بروید و یا به آشپزخانه بروید و چیزی برای میل‌کردن آماده کنید.

اما آداب فیلم‌دیدن در سالن‌های سینما به‌کل متفاوت است؛ در ماشین، اتوبوس و یا مترو شما را دنبال می‌کند و دست از سرتان برنمی‌دارد؛ فرقی نمی‌کند که فیلمی خوب دیده باشید یا بد. چنان گسترش می‌یابد که کل فضای پیرامون شما را اشغال می‌کند؛ فضایی که در آن، عظمت و یا نیروی غیرقابل‌انکارِ میان‌مایگی‌ فیلم برای شما عیان می‌شود.

شما ممکن است فیلمی را در خانه ببینید و به شکوه آن پی ببرید. علاوه بر این، تماشای فیلم‌های قدیمی از طریق سرویس‌های استریم یا به صورت فیزیکی، دریچه‌ای برای ورود به دهه‌های پیشین و آموختن درباره تاریخ سینماست. اما سالی که فیلم‌های جدید اکران می‌شود، چه آن‌ها را در خانه دیده باشید یا در سالن، باید بسیار گسترده‌تر از اتاق نشیمن شما باشد.

فهرست کامل فیلم‌های سال ۲۰۲۳ نشریه تایم عبارتند از:

١- «برگ‌های افتاده» (آکی کوریسماکی)
۲- «مایسترو» (بردلی کوپر)
۳- «منطقه مورد علاقه» (جاناتان گلیزر)
۴- «پریسیلا» (سوفیا کاپولا)
۵- «خاطرات پاریس» ( آلیس وینوکور)
۶- «زندگی‌های پیشین» (سلین سانگ)
٧- «قاتلان ماه کامل» (مارتین اسکورسیزی)
٨- «خدایا اونجایی؟ منم مارگارت» (جودی بلوم)
٩- «رویاپردازی محال» (بیل پولاد)
١۰- «معابر» (ایرا ساش)

  • نویسنده : محمدی
  • منبع خبر : فارس