تاسیس بنیاد پویانمایی فصلی نو در این عرصه آغاز می‌کند
تاسیس بنیاد پویانمایی فصلی نو در این عرصه آغاز می‌کند

وزیر ارشاد گفت: تاسیس بنیاد پویانمایی را براساس پیشنهادی که در شورای هنر به تصویب رسانده بودیم به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد کردیم که در نهایت به تصویب رئیس جمهور رسید و فصلی نو در عرصه پویانمایی آغاز شد.

به گزارش سروش سینما، آیین پایانی سیزدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران روز جمعه (۱۸ اسفند) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور جمعی از فعالان فرهنگی و هنری برگزار شد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ در این آیین گفت: خوشحال هستم در ایام پایانی ماه شعبان و در آستانه ماه مبارک رمضان در آیین اختتامیه این جشنواره حاضر شدم.

وی افزود: خدای متعال را شاکر هستم چراکه حوزه فرهنگ و هنر در بهترین مقطع تاریخی خود قرار گرفته است و رونق در بخش فعالیت های هنری به حد بالا رسیده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در بخش های مختلف هنری شاهد حضور پررنگ هنرمندان و استقبال گسترده مخاطبان هستیم، هیچ برنامه فرهنگی و هنری نیست که برگزار شود و ما شاهد استقبال خارج از تصور مخاطبان نباشیم؛ این نشان می دهد جامعه ما عمیقا فرهنگی و با ریشه های کهن است، جامعه‌ای چند هزار ساله و فرهنگی که در دوره ورود اسلام عزیز به رونق مضاعف رسیده است و شاهد هستیم در گوشه و کنار کشور استعدادهای کم نظیری وجود دارد.

وزیر فرهنگ گفت: نگاه دولت عدالت محور و شعار اصلی ما عدالت فرهنگی است که معنای آن این است که همه فرزندان ایران در هر نقطه از کشور امکان رشد داشته باشند.

اسماعیلی تاکید کرد: همکاری و فهم مشترک میان بخش های مختلف دولت جاری است و دولت در حوزه های فرهنگی هنری مانند مجموعه ای واحد است.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش با دارا بودن مسئولیت مضاعف و پایه‌ای مهمترین رکن فرهنگ سازی برای کشورمان است چراکه بیش از شانزده میلیون دانش آموز در اختیار وزارت آموزش و پرورش هستند.

وزیر فرهنگ گفت: با طراحی‌های که صورت گرفته، فعالیت های آموزشی و فرهنگی و هنری به خوبی در کنار هم به پیش می‌رود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که اساسا سازمانی هنرپایه است به خوبی به ماموریت های خود عمل می کند که جشنواره‌های متعدد فرهنگی هنری از قصه گویی تا تئاتر و پویانمایی و… نشان از درک این موضوع است.

اسماعیلی با بیان اینکه بر سرمایه گذاری گسترده در بخش پویانمایی تاکید داریم، ادامه داد: این جشنواره در حالی برگزار می شود که چند روزی بیشتر از ابلاغ تاسیس بنیاد پویانمایی توسط آقای رئیس جمهور نگذشته است.

وزیر فرهنگ تصریح کرد: تاسیس بنیاد پویا نمایی را براساس پیشنهادی که در شورای هنر به تصویب رسانده بودیم به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد کردیم که در نهایت به تصویب رئیس جمهور رسید و فصلی نو در عرصه پویانمایی آغاز شد.

اسماعیلی با بیان اینکه پویانمایی را آغاز سررشته‌ فعالیت‌های ترویجی و آموزشی در حوزه فرهنگ و هنر می‌دانیم، گفت: امروز هنرمندان ما در این عرصه درخشیده اند؛ آخرین نمونه از این آثار به حدود ۶۵ میلیارد تومان فروش و نزدیک به دو میلیون مخاطب دست یافته است.

وی افزود: این پویانمایی نشان داد این گزاره که حوزه فروش در سینما به آثارطنز محدود شده است صحیح نیست.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه این پویانمایی داستانی دینی دارد، گفت: اگر کار فاخری با ذائقه مخاطب سازگار باشد حتما مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی افزود: ایجاد بازی هایی با شخصیت این پویانمایی در دستور کار قرار گرفته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در این خصوص نیازمند سرمایه گذاری جدی هستیم، تصریح کرد: در میان ده شخصیت محبوب کودکان تنها یک شخصیت ساخته شده توسط جریان هنری در حوزه پویانمایی به چشم می‌خورد که باید افزایش یابد و قشر جوان را با مفاخر بزرگ فرهنگی هنری آشنا کنیم.

وزیر فرهنگ افزود: در وزارت فرهنگ در خدمت عزیزان هستیم انشاالله با راه اندازی بنیاد پویانمایی امور راحت‌تر به پیش برود به دنبال تصدی گری نیستیم بلکه به دنبال مجموعه ای هستیم تا به رونق حوزه پویانمایی کمک کند و بتواند با استفاده فعالان این عرصه، جریانی قوی و منسجم را در حوزه پویانمایی شاهد باشیم.

به گزارش ایرنا، آیین پایانی سیزدهمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران شامگاه جمعه (۱۸ اسفند) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش و جمعی از فعالان فرهنگی و هنری در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در چهار بخش «مسابقه»، «خارج از مسابقه»، «نمایش ویژه» و «چشم‌انداز» از ۱۳ تا ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ در تهران برگزار شد.

بخش «مسابقه» این جشنواره با شرایطی هم‌چون گزینش حداکثر سه قسمت از مجموعه‌ها و سریال‌ها و همچنین آثار تبلیغی شامل فیلم‌های آموزشی، صنعتی و تبلیغاتی بود.

هیأت داوران بخش مسابقه ایران و بین‌الملل، جوایزی شامل تندیس طلایی، نقره‌ای و برنزی به فیلم‌های اول تا سوم اهدا خواهند کرد، هم‌چنین تندیس طلایی، نقره‌ای و برنزی، جایزه ویژه هیأت داوران، جایزه طلایی به بهترین فیلم با موضوع کودک و نوجوان، کارگردانی، فیلم‌نامه، انیماتور، پایان‌نامه دانشجویی، اثر سریالی، اثر تبلیغی، فیلم تجربی، دست‌آورد فنی و هنری، فضاسازی، موسیقی، صداگذاری، اثر بلند و… اختصاص داده می‌شود.

بخش «نمایش ویژه» هم به شیوه غیررقابتی و به منظور فراهم کردن عرصه‌ای پویا برای تبادل تجربه و اندیشه هنرمندان و ایجاد زمینه‌ای مناسب برای ارزیابی جایگاه آثار ایرانی در مقایسه با آثار سایر کشورها شکل گرفته و گزیده‌ای از آثار برگزیده جشنواره‌های مختلف جهانی و مروری بر آثار یک مکتب یا سبک ویژه از جمله مواردی است که در این بخش به نمایش گذاشته خواهد شد.

این جشنواره با سه هدف فراهم‌سازی بستری شایسته برای تبادل اندیشه‌ها و آموخته‌ها با گردآوری و عرضه‌ی هدفمند آثار، کشف توانمندی و تشویق نوآمدگان عرصه‌ی پویانمایی به ابتکار و نوآفرینی و گسترش توانایی‌ها با طرح تکنیک‌ها و نگرش‌های تازه برای دستیابی به کیفیتی افزون‌تر برگزار خواهد شد.

  • نویسنده : محمدی
  • منبع خبر : ایرنا