تدارک حضور ایران در جشنواره بین‌المللی نواسرد ارمنستان
تدارک حضور ایران در جشنواره بین‌المللی نواسرد ارمنستان

رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان از تدارک حضور ایران در جشنواره نواسرد ارمنستان طی ماه آگوست ۲۰۲۴ خبر داد.

به گزارش سروش سینما، محمد اسدی‌موحد درباره سابقه جشنواره نواسرد ارمنستان گفت: این رویداد در تاریخ دهم و یازدهم آگوست ۲۰۲۴ مصادف با ۲۰ و ۲۱ مرداد ماه در شهر سیسیان استان سیونیک برگزار می‌شود.

وی درباره سابقه برگزاری این جشنواره افزود: اولین دوره این جشنواره در سال ۲۰۲۲ برگزار شده که ایران نیز با ۶ غرفه در آن شرکت داشت.

اسدی‌موحد ادامه داد: در سال ۲۰۲۳ نیز این جشنواره با برپایی ۲۲ غرفه برگزار شد و از اتفاقات جالب جشنواره سال گذشته حضور پهلوانان ورزش زورخانه‌ای ایران در این جشنواره بوده است.

رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان با تاکید بر اینکه در سال ۲۰۲۴ ارمنستان علاقه‌مند به افزایش حضور ایران در جشنواره نواسرد است، گفت: ارمنستان مشتاق است غرفه‌های بیشتری را به ایران اختصاص دهد و در زمینه صنایع‌دستی، گردشگری غذا، عرضه لباس سنتی و انواع هنرهای ایرانی و معرفی کالاهای کشورمان فعالیت کند.

اسدی‌موحد بیان کرد: ارمنستان اعلام کرده که در این زمینه فضا در اختیار هنرمندان ایرانی قرار می‌دهد و همچنین با توجه به تجربه برگزاری هفته فرهنگی همدان در ایروان، علاقه‌مندند که حتما گروه موسیقی سنتی از ایران در این جشنواره بین‌المللی حضور داشته باشد.

وی درباره فلسفه برگزاری جشنواره نواسرد تصریح کرد: این جشنواره نمایان‌گر سابقه رابطه تاریخی و فرهنگی ایران و ارمنستان است و هدف آن توسعه گردشگری بین ایران و ارمنستان می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: تلاش ارمنستان این است که گردشگران ارامنه به ایران سفر کنند همانگونه که ایرانی‌ها به کشور ارمنستان سفر می‌کنند.

وی درباره دیگر ویژگی‌های این جشنواره افزود: ۱۲ هزار گردشگر از کشورهای مختلف برای بازدید از این جشنواره به ارمنستان سفر می‌کنند و آنچه که برای آنان به نمایش گذاشته می‌شود رابطه فرهنگی ایران و ارمنستان است.

وی در این‌باره افزود: در این جشنواره با هدف توسعه روابط فرهنگی ایران و ارمنستان، غذا، صنایع‌دستی، هنر و موسیقی ایران و ارمنستان به نمایش درمی‌آید.

اسدی‌موحد تصریح کرد: غرفه‌ها در جشنواره نواسرد به شکل رایگان در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد و شرکت‌کنندگان می‌توانند به عرضه و فروش محصولات خود بپردازند.

رایزن فرهنگی ایران در ارمنستان درباره این جشنواره افزود: منطقه آزاد تجاری ارس هم علاقه‌مندی خود را به حضور در جشنواره تمدنی نواسرد اعلام کرده است.

وی با اشاره به اظهارات پطرسیان رییس فدراسیون گردشگری ارمنستان بیان کرد: نواسرد نماد تمدن و فرهنگ ایران و ارمنستان است که سابقه تمدنی کهنی دارند.

وی درباره دیگر برنامه‌های نواسرد گفت: روز دهم آگوست جشنواره افتتاح می‌شود، در ظهر روز یازدهم شرکت‌کنندگان در جشنواره سیسیان را به مقصد ایروان ترک می‌کنند و بعد از ظهر در موزه اربونی ایروان که از قدیمی‌ترین قلعه‌های ایروان است همایش و نشست علمی با حضور دست‌اندرکاران و مدیران حوزه گردشگری ایران و ارمنستان برگزار می‌شود تا چگونگی توسعه گردشگری و صنایع‌دستی بین دو کشور بررسی شود.

اسدی‌موحد در این‌باره افزود: مقرر شد از ایران نخبگان و مهمانانی از وزارت گردشگری در این نشست علمی مشارکت داشته باشند.

وی تاکید کرد: همچنین مقرر شد شرکت‌کنندگان در این جشنواره پس از ترک سیسیان، در مسجد کبود ایروان نیز حضور یابند و نمایشگاهی از آثار صنایع‌دستی را در این مسجد داشته باشیم.

نواسرد به معنای نوروز و سال نو، در گذشته نام سال نو ایران و ارمنستان بوده است که در حال حاضر در ۱۱ آگوست جشن گرفته می‌شود و در آن جشنواره فرهنگی ارمنی_ایرانی برای نشان دادن اشتراکات فرهنگی ایران و ارمنستان به جهان برپا می‌گردد.

  • نویسنده : محمدی
  • منبع خبر : ایرنا