تولید آثار تاریخی حال و هوای خاص خودش را دارد
 تولید آثار تاریخی حال و هوای خاص خودش را دارد

عاشق باشی دیگر سختی‌های آن را نمی‌بینی و با نقد اصولی اثر می‌توانی مواجهه منطقی داشته باشی. البته من همیشه از نقدهای سازنده استقبال کردم اما گاهی نقدها منصفانه نبوده

به گزارش سروش سینما، محمدرضا ورزی کارگردان مجموعه‌های تلویزیونی در خصوص تولید آثار تاریخی در سینما و تلویزیون گفت: تولید آثار تاریخی حال و هوای خاص خودش را دارد و فیلمساز علاوه بر وفاداری در محتوا ، باید ابعاد دراماتیک اثر را هم لحاظ کند تا مخاطب در جاذبه های بصری، داستانی و محتوایی اغنا شود. البته برخی از مورخان معتقدند که در تاریخ نباید قصه پردازی شود، معتقدند ایجاد قصه با تلفیقی از روایت تاریخ، همان تحریف تاریخ است.

 

وی در ادامه افزود: البته امروزه کمتر با این دیدگاه مواجه هستیم و برخی از مورخان با تعامل و ارتباطی که در حین ساخت با فیلمسازان برقرار کردند به این باور رسیدند که قصه پردازی در آثار تاریخی اثر خوبی در مخاطب ایجاد می‌کند.

 

ورزی در ادامه درمورد تاثیر حضور مورخان در زمان تولید آثار تاریخی بیان کرد: یکی از اتفاقات خوبی که این تعامل را رقم می‌زند، هدایت درست اثر است که من بارها تأثیرات مثبت آن را در آثارم دیدم. دکتر موسی حقانی یکی از مورخان و پژوهشگران باتجربه در این حوزه است که من بارها در تولید آثارم از تعامل و مشاوره خوب ایشان بهره‌مند شدم.

 

کارگردان سریال «تبریز در مه» درباره این سوال که تولید این دست آثار با چه حساسیت‌هایی روبرو است، گفت: قریب به بیش از دو دهه است که در این ژانر کار می‌کنم و نکات موثری مثل آکسسوار صحنه، طراحی لباس، نوع معماری و چهره‌پردازی شخصیت‌ها برایم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برخی از مخاطبان ما، اطلاعات دقیقی از تاریخ و ماهیت دوره مدنظر ندارند و بعضا اثری را که در قاب تلویزیون و یا سینما می‌بینند، مرجع مستندات قرار می‌دهند و این وظیفه فیلمساز است که بدرستی آن را برای مخاطب به تصویر بکشد. البته بارها شاهد بی دقتی‌هایی در تولید آثار برخی از فیلمسازان بودم که به راحتی از کنار این موضوعات گذشتند.

 

او همچنین درخصوص سختی‌های ساخت آثار تاریخی اظهار داشت: هرکاری سختی‌های خاص خودش را دارد اما اگر عاشق باشی دیگر سختی‌های آن را نمی‌بینی و با نقد اصولی اثر می‌توانی مواجهه منطقی داشته باشی. البته من همیشه از نقدهای سازنده استقبال کردم اما گاهی نقدها منصفانه نبوده که سعی کردم از کنار آن‌ها عبور کنم.

 

کارگردان سریال «سال‌های مشروطه» درخصوص این سوال که چرا ژانرهای دیگری را برای تولید سریال انتخاب نمی‌کند، گفت: بارها پیشنهادهایی برای تولید سریال‌های رمضانی با موضوع اجتماعی داشتم ، اما ترجیح دادم در ژانری که به آن تسلط دارم کار کنم. البته حوزه‌های دیگر را در سینما تجربه کردم اما قاب تلویزیون ماهیت خاصی برایم دارد که ترجیح می‌دهم در همان حوزه‌ای که نسبت به آن اشراف دارم فعالیت کنم.

 

کارگردان «ستارخان» درخصوص تولید آثار تاریخی در سینما و شکست آن در گیشه تصریح کرد: متاسفانه این ذهنیت در سینما ایجاد شده که آثار تاریخی نمی توانند گیشه موفقی داشته باشند باوجود اینکه این انتظار نادرستی است توقع برگشت سرمایه تولید آثار تاریخی را از گیشه‌های سینما داشته باشیم چون گیشه تولیدات تاریخی با دیگر حوزه ها متفاوت است همانطور که هزینه های صرف شده در ساخت آن‌ها متفاوت است و نباید انتظار داشت مخارج تولیدات آثار تاریخی در گیشه جبران شود. آن چیزی که اهمیت دارد اثرگذاری آن روی مخاطب است مثل آثار درخشانی چون «روز واقعه» و «غلامرضا تختی» که با وجود شکست گیشه، توانست با اتکای به پخش‌های مکرر تلویزیونی و عرضه نمایش خانگی، تاثیرات خوبی را به همراه داشته باشد.

 

او در پایان در خصوص آخرین فعالیت خود در قاب تلویزیون، خاطرنشان کرد: سال‌هاست مشغول نگارش سریالی هستم که نمی دانم به چرخه تولید خواهد رسید یا نه، اما در حال حاضر تمرکزم روی نگارش آن است که فکر می‌کنم تا پایان سال به اتمام برسد.

  • منبع خبر : صبا