دعوت از ایران برای شرکت در دومین جشنواره فیلم بیشکک
دعوت از ایران برای شرکت در دومین جشنواره فیلم بیشکک

رئیس دپارتمان سینما وزارت فرهنگ قرقیزستان از جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در دومین جشنواره بین‌المللی فیلم بیشکک دعوت کرد.

به گزارش سروش سینما، اقجول بیک بولوتوف، معاون سینمایی و رئیس دپارتمان سینما وزارت فرهنگ قرقیزستان به همراه کنش بک آلماکوچوکوف، رئیس خانه سینمای بیشکک ضمن حضور در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیشکک با ابوذر طوقانی، رایزن فرهنگی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کردند.

بیک بولوتوف با اشاره به سفر اخیر خود در ایام جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به ایران و حضور در این برنامه اظهار داشت: ما ایران را از مسیر رسانه‌ها می‌شناختیم اما وقتی به همت رایزن فرهنگی ایران و دعوت جشنواره فیلم فجر شخصا به ایران سفر کردم، نگاهم درباره ایران عوض شد. زیبایی هنر ایران، نوع نگاه به توریست‌ها و صنعت فیلمسازی قوی و پیشرفته ایران بسیار برای من جالب و جدید بود.

وی بیان کرد: من برای اولین بار به ایران رفتم و پس از بازگشت در اندیشه آن بودم تا به بهانه دومین جشنواره بین‌المللی بیشکک از همتای خودم برای حضور در قرقیزستان دعوت کنم. این جشنواره که سپتامبر سال گذشته نخستین دوره آن برگزار شد، به دستور رئیس جمهور قرقیزستان ایجاد شده است و امسال می‌خواهیم زودتر آن را برگزار کنیم تا در منطقه اولین کشوری باشیم که جشنواره فیلم خود را برگزار خواهد کرد.

رئیس دپارتمان سینما وزارت فرهنگ قرقیزستان افزود: در هر دوره ما از یک کشور به عنوان مهمان ویژه دعوت می‌کنیم که آن کشور می‌تواند روزهای سینمای خود را برگزار کند و ما جایزه پلنگ برفی را به رئیس هیات به عنوان کشوری که سهم ارزنده در توسعه سینما داشته است، اهدا می‌کنیم. مهمان ویژه سال گذشته کشور ترکیه بود و امسال مایلیم از ایران به عنوان مهمان ویژه دعوت کنیم.

در ادامه این دیدار، کنش بک آلماکوچوکوف، رئیس خانه سینما بیشکک که مسئولیت ریاست جشنواره را نیز بر عهده خواهد داشت، گفت: ما در این جشنواره سال گذشته دو بخش ملی و بین‌المللی داشتیم اما امسال به دلیل محدودیت تولیدات سینمایی قرقیزستان، بخش ملی نخواهیم داشت و به جای آن، جشنواره در دو بخش آسیای مرکزی و بین‌المللی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در نظر داریم با همکاری طرف ایرانی در این جشنواره از طرف شما یکی از کارگردانان مشهور رئیس هیات داوران شود. همینطور، طرف ایرانی همزمان با جشنواره فیلم بیشکک، روزهای سینمای ایران را برگزار کند.

در پایان، طرفین در خصوص راه‌های توسعه همکاری فرهنگی بین دو کشور و حضور ایران به عنوان مهمان ویژه دومین جشنواره بین‌المللی فیلم بیشکک تبادل نظر کردند.

  • نویسنده : محمدی
  • منبع خبر : ایرنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی