دوری از تجمل کنار گذاشتن خوردن و آشامیدن نیست
دوری از تجمل کنار گذاشتن خوردن و آشامیدن نیست

به گزارش سروش سینما : مدیر گروه علوم قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن گفت: باید با برنامه‌ریزی، پدیده ناپسند اسراف را از صفحه فرهنگ زیبای کشورمان حذف کنیم. حجت‌الاسلام والمسلمین سعید بهمنی در گفت‌وگو با سال نیوز با اشاره به این‌که «مساله اسراف، اقتصاد و قناعت اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد» اظهار کرد: متاسفانه ما دچار […]

به گزارش سروش سینما : مدیر گروه علوم قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن گفت: باید با برنامه‌ریزی، پدیده ناپسند اسراف را از صفحه فرهنگ زیبای کشورمان حذف کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید بهمنی در گفت‌وگو با سال نیوز با اشاره به این‌که «مساله اسراف، اقتصاد و قناعت اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد» اظهار کرد: متاسفانه ما دچار نوعی نابسامانی درباره این آموزه قرآنی هستیم، در حالی که قرآن کریم و روایات شریف بر اجتناب از اسراف و تبذیر تاکید دارند و در فرهنگ اسلامی اسراف در زمره گناهان کبیره است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به چنین تاکیداتی در فرهنگ اسلامی متاسفانه این فرهنگ‌سازی به گونه‌ای که شایسته یک ملت مسلمان و پیرو اهل بیت (ع) باشد، در کشور ما شکل نگرفته است.

این عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان این‌که «گاهی اجتناب از اسراف را برابر با بخل می‌گیرند» گفت: بر این اساس کسی که اسراف کند انسان دست و دلبازی شمرده می‌شود و کسی که از آن اجتناب کند ممکن است به بخل متهم شود و شاید به این خاطر است که قرآن کریم پیش از امر به اجتناب از اسراف به خوردن و آشامیدن امر فرموده است و تقدیم این امر بر نهی از اسراف برای این است که بعضی کج‌اندیش‌ها فکر نکنند اسراف به معنای کم خوردن و کم آشامیدن است.

بهمنی یادآور شد: حتی خداوند در قرآن کریم دستور به اتخاذ زینت و تجمل در هر مسجدی موقع عبادت و فرمان به خوردن و آشامیدن و سپس نهی از اسراف را داده است، یعنی درصدد القای این مطلب است که صرفه‌جویی به معنای دوری از تجمل و زیبایی و کنار گذاشتن خوردن و آشامیدن نیست، چراکه اساسا در اسلام اینگونه نیست که منابع به خودی خود اهمیت داشته باشند.

وی افزود: وقتی از امام معصوم درباره نعمتی که خداوند در قیامت از آن سوال می‌کند ‌پرسیدند که آیا همان خوردنی‌ها و آشامیدنی‌هاست؟ آن حضرت فرمودند خدا کریم‌تر از آن است که به این چیزها بندگان خود را مورد سوال قرار دهد، آن نعمتی که از آن سوال می‌شود نعمت ولایت است، ولایت برای اینکه ما در کنش‌ها و واکنش‌های خود پیرو ولی خدا باشیم.

مدیر گروه علوم قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن با تاکید بر این‌که ‌«آنچه اهمیت دارد، تعامل با نعمت‌ها و مدیریت منابع است که درجه فرهیختگی و رشد انسانی را نشان می‌دهد» تصریح کرد: باید کشور در این زمینه یک فعالیت اثربخش انجام دهد تا هر مسلمان شیعه نمونه یک مدیر طراز اول منابع خود باشد یعنی اگر توانستیم منابع خود را درست مدیریت کنیم در امور اقتصادی خود بنده شایسته خدا خواهیم بود و این به معنی کم خوردن و کم آشامیدن نیست بلکه باید به گونه‌ای استفاده کنیم که خداوند می‌پسندد.

بهمنی ادامه داد: کلمه اقتصاد در قرآن ذکر شده که معنی لغوی آن فعالیت معطوف به قصد است، یعنی ما را به هدف‌مان می‌رساند بنابراین اگر منابع‌مان را بیش از آنچه که لازم است صرف کنیم ممکن است به اهداف‌مان نرسیم به ویژه این‌که هدف ما بندگی خداست.

وی با اشاره به این‌که «شاید بسیاری از افراد دارای منابع فراوانی باشند اما از جهت رفتار با منابع، فقیر باشند و فرهنگ لازم برای استفاده از آن را نداشته باشند» گفت: در مقابل شاید برخی ثروت و منابع کمی داشته باشند، اما از جهت فرهنگ تعامل و ارتباط با آن، ثروت زیادی داشته باشند که چنین شخصی از بهره‌وری بسیار بالایی نسبت به منابع برخوردار است که در تعابیر اسلامی از آن به برکت یاد می‌شود.

مدیر گروه علوم قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن تصریح کرد: وقتی غنا و ثروت رفتاری لازم را برای تعامل با منابع و نعمت‌ها داشته باشیم شایسته‌ برخورداری از برکت الهی خواهیم بود.

بهمنی در پایان تاکید کرد: باید برنامه‌ریزان ملی و راهبردی در کشور و پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها روی آسیب اسراف که به نحوی همه ما مبتلابه آن هستیم کار کنند و در یک بازه زمانی به گونه‌ای حرکت کنیم که این پدیده نامیمون و ناپسند را از صفحه‌ فرهنگ زیبای کشورمان حذف کنیم.