یک پیشنهاد برای اکران نوروزی
یک پیشنهاد برای اکران نوروزی

یک فعال سینما پیشنهاد داد: یک کمدی جذاب دیگر به چینش اکران نوروزی اضافه شود.

به گزارش سروش سینما، شصت‌وچهارمین قسمت از برنامه «نقد سینما» هفته گذشته ۱۰ اسفند ماه روی آنتن شبکه چهار سیما رفت.

در بخش پایانی «نقد سینما»، میز گفتگو ویژه با موضوع «مدیریت اکران» و با حضور مجتبی بهزادیان، مدیر امور پخش و اکران موسسه بهمن سبز، برپا شد.

امیررضا مافی ابتدا مطرح کرد: یکی از مباحثی که همواره به آن اشاره کرده‌ایم موضوع مدیریت چرخه اکران در سینمای ایران بوده است. حال باید ببینیم که این چرخه اکران چگونه می‌تواند به رفیع‌تر شدن قامت سینمای ایران کمک کند.

مجتبی بهزادیان ابتدا درباره اینکه چرا «فسیل» یک سال روی پرده بود و در حال حاضر در چه وضعیتی به سر می‌بریم، بیان کرد: من می‌خواهم مروری بر اکران پیش از ۱۴۰۲ داشته باشم. در سال ۹۹ با همه‌گیری کرونا سینماها تعطیل شد و نوروز ۱۴۰۰ هم فیلمی برای اکران نداشتیم. در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ اوضاع کمی با فیلم «قهرمان» و «گشت ارشاد ۳» بهتر شد. پارسال هم به دلیل شرایط سیاسی جامعه، اغتشاشات و شلوغی‌هایی که داشتیم عملا چیزی از سینما باقی نمانده و خیلی‌ها تفکرشان این بود که سینما ورشکسته شده و می‌خواستند سالن‌ها را ببندند.‌ ما با این شرایط وارد اکران ۱۴۰۲ شدیم و این ترس باعث شد که خیلی ها مایل به همکاری نباشند. ابراهیم عامریان تهیه‌کننده «فسیل» جسارت به خرج داد و فیلمش را در آن شرایط اکران کرد. فیلم «فسیل» که کمدی شریفی هم دارد، در واقع سدشکنی کرد و پس از اکران موفق این فیلم بود که فیلم‌های دیگر جرئت کردند و وارد چرخه اکران شدند.

او در ادامه مطرح کرد: ما در پایان سال ۱۴۰۲ هستیم و در حال حاضر سینمای ایران بیش از ۱۲۰۰ میلیارد فروخته است سال ۹۷ پُرمخاطب‌ترین سال سینمای ایران بود. البته شایان ذکر است که علت این پیشرفت توسعه صنعت زیرساختی بود که توسط ارشاد و موسسه سینماشهر انجام شد؛ همچنین بخش خصوصی وارد کار شد و پردیس‌های چندسالنه به اکران اضافه شد و این اتفاق خوب در دهه ۹۰ و به خصوص سال ۹۷ افتاد. امسال ما به مرز ۲۸ میلیون مخاطب خواهیم رسید. اقتصاد سینما شکل گرفته و سینما جان دوباره گرفته است. در واقع این همه فیلمی که در یک سال اخیر ساخته شده، نشان می‌دهد که حال سینما خوب است. اگر حال سینما بد بود کسی سراغ سینما نمی‌رفت.

یک پیشنهاد برای اکران نوروزی

این مدیر سینمایی اظهار کرد: امسال ۵۵ فیلم در سینما اکران شد و در جدول فروش، فیلم‌های کمدی در صدر قرار گرفتند. واقعیت این است که کمدی‌های امسال تروتمیز و خوش ساخت بودند و مردم هم با آن‌ها ارتباط برقرار کردند. درباره فیلم‌های کودک هم اتفاق خوبی افتاد؛ تنها نقطه تاریک ما فیلم‌های اجتماعی و غیرکمدی است. در حقیقت تنها فیلم غیرکمدی که امسال خوب دیده شد، «سه‌ کام حبس» با فروش ۲۰ میلیارد تومان است. این در حالی است که مردم ما ارتباط خوبی با فیلم‌های اجتماعی برقرار می‌کردند. در همان سال ۹۷ که پُرمخاطب‌ترین سال سینما بود، ما فیلم غیرکمدی و اجتماعی «متری شش و نیم» را داشتیم که از ۲ میلیون مخاطب فراتر رفت. در همان سال ما فیلم‌های «سرخ‌پوست» و «شبی که ماه کامل شد» را داشتیم که به خوبی دیده شدند.

اما باید ببینیم که در سبد اکران ۱۴۰۲ فیلم اجتماعی بود که در این مقیاس باشد و بتواند مرزهای فروش را بشکند؟ اگر چنین کاری می‌داشتیم، امسال از مرز مخاطب ۳۰ میلیون عبور کرده بودیم.

او خاطرنشان کرد: در مقیاس کلی شرایط اقتصادی سینما خوب است. نکته دیگر این است که در میان ۵۵ فیلمی که امسال اکران شد ما بیش از ۱۳ فیلم اجتماعی داشتیم؛ در سبد اکران امسال فیلم‌های اجتماعی جایگاه خاصی داشتند. بعد از کرونا قواعد اکران و پخش در تمام دنیا عوض و سینما به محل تجربه جمعی تبدیل شد. بعد از کرونا سالن کمتر از ۵۰ نفر، سالن محسوب نمی‌شوند چون مردم دوست دارند باهم و جمعی فیلم ببینند. پلتفرم‌ها در همه جا خیلی اوج گرفتند و با شتاب زیادی مسیر را طی کردند. فیلم باید اتفاق خاصی برای مخاطب رقم بزند تا مخاطب بخواهد به سینما برود. من معتقدم که فیلم‌های اجتماعی ۱۴۰۲ چنین قامتی نداشتند که مخاطب را به سینما بکشاند.

بهزادیان درباره فیلم‌سوزی و چینش سانس‌ها عنوان کرد: به نظر من این اتفاق نیفتاد. درباره سانس‌خوری نیز باید بگویم که اگر «فسیل» را ۳۰ هفته از اکران خارج می‌کردیم، فیلم‌های دیگر ۱۰ درصد رشد می‌کردند. عامل اصلی مخاطب بود که با این فیلم‌ها ارتباط برقرار می‌کرد. من سینما را صنعت می‌دانم و معتقدم وقتی پارامترهای اقتصادی در سینما جریان داشته باشند، همه طیف‌ها می‌خواهد وارد جریان تولید شوند.

او درباره اینکه اگر در این شرایط همه بخواهند کمدی بسازند، چه اتفاقی رخ می‌دهد، گفت: هر طیف یک گروه ویژه‌ای دارد؛ مثلا کاری که «بچه‌ زرنگ» یا «مسافری از گانورا» انجام داد، جذب مخاطب بود چون کارها خوش‌ساخت بودند. جا دارد همینجا از تلاش‌های ارشاد به ویژه آقایان حبیب ایل‌بیگی و روح الله سهرابی تشکر کنم. من شاهد بودم که ارشاد چقدر پای فیلم‌هایی که مشکل‌دار بودند و سه سال بود که رنگ اکران را ندیده بودند، ایستادند تا وارد چرخه شدند. من معتقدم وقتی حال سینما خوب باشد، دوستانی هم که در فضای اجتماعی فیلم می‌سازند، دوباره وارد سینما می‌شوند و این اتفاق رخ خواهد داد. با توجه به اتفاقات پارسال و شرایط سال گذشته ما می‌خواستیم سینما از حالت کما و زندگی نباتی خارج شود.

بهزادیان درباره چینش فیلم‌های عید مطرح کرد: چینش این ۷ فیلم در عید نشان می‌دهد که ما سعی کردیم از همه ژانرها استفاده کنیم. ما «تمساح خونی» را با ژانر کمدی داریم. همچنین در کنارش «آپاراتچی» را خواهیم داشت. فیلم اجتماعی «بی‌بدن» را داریم که من نسبت به آن خوش‌بینم و امیدوارم در قامت چند ده میلیاردی بالا بفروشد. فیلم «آسمان غرب» را در ژانر دفاع مقدس داریم و «ایلیا جست وجو قهرمان» و «نوروز» را در ژانر کودک و نوجوان داریم. همچنین فیلم «پرویزخان» را در ژانر بیوگرافی داریم. ما ۸ سرگروه داریم و الان ۷ فیلم وارد چرخه شده‌اند. پیشنهاد ما این است که حتما یک کمدی جذاب دیگر به این اضافه شود تا تنور را داغ‌تر کند.

وی ادامه داد: به هر حال فیلم‌ها روی هم تاثیر می‌گذارند. به عنوان مثال در نیمه دوم امسال با اضافه شدن «هتل» به چرخه اکران فروش «فسیل» دوباره افزایش پیدا کرد. مخاطب اگر از فیلمی راضی باشد به دیدن فیلم دیگر می‌رود. در اکران عید با توجه به تعدد سینماها، ما ظرفیت ۸ فیلم را داریم. در سال ۱۴۰۳ با تولیداتی که متقاضی اکران هستند ما باید حتما به آیین‌نامه برگردیم. آیین‌نامه ۱۴۰۳ در حال تدوین است اما آیین‌نامه ۱۴۰۲ چنین مطرح شده که فیلم در سر گروه تا ۷ هفته اکران، بعد از آن تا ۵ هفته در بقیه سینماها و از هفته دوازدهم به بعد در پردیس‌های چند سالنه می‌تواند اکران داشته باشد. ما اصلا چنین چیزی نداریم که فیلم یکسال روی پرده باشد «فسیل» یک استثنا بود و این روند تکرار نخواهد شد چون ۱۴۰۲ سال ویژه‌ای بود و قطعا هم نقد به این نوع اکران وارد است.

این مدیر سینمایی درباره نقدها به نوع اکران بیان کرد: ما از لحاظ زیرساخت خیلی ضعیفیم. وقتی با جمعیت ۸۵ میلیونی، ۷۰۰ پرده فعال داریم، شروع دعواست. کشوری مانند ترکیه که صنعت سینما آنچنانی ندارد بیش از ۱۰ برابر ما سالن فعال دارد. اگر ما ۲۵۰۰ پرده داشتیم، «فسیل» می‌توانست بیشتر روی پرده قرار بگیرد. در هیچ کجای دنیا فیلم پُرفروش را از پرده پایین نمی‌آورند؛ ما سالن کم و فیلم زیاد داریم. در بهترین حالت و با آیین‌نامه می‌توان سالانه ۷۰ فیلم را اکران کرد. آن هم در شرایطی که هر چهار هفته یک فیلم جدید اضافه شود.

بهزادیان ادامه داد: نکته شایان ذکر این است که تبلیغات در سینمای ایران جدی گرفته نشده است، در دنیا تبلیغات قبل از اکران شروع می‌شود و در هفته اول و دوم فیلم رکورد فروش را می‌زند. از آنجا که تبلیغات ما دهان به دهان است، فیلم دو هفته باید اکران شود تا مردم متوجه شوند فیلم خوبی است. جالب است که حتی «فسیل» هم در هفته اول فروش آنچنانی نداشت.

  • نویسنده : محمدی
  • منبع خبر : ایسنا