«روزگار گل آقایی» روایتی از زندگی مرحوم صابری فومنی
«روزگار گل آقایی» روایتی از زندگی مرحوم صابری فومنی

«روزگار گل آقایی» به تهیه کنندگی و کارگردانی حسن یادگاری پرتره‌ای از کیومرث صابری فومنی پایه‌گذارموسسه گل‌آقا، نویسنده، طنزنویس و معلم ایرانی دوشنبه 11 اردیبهشت ساعت 20:45 از شبکه مستند پخش می‌شود.

زندگی مرحوم صابری فومنی در «روزگار گل آقایی» روایت می‌شود

به گزارش سروش سینما ،«روزگار گل آقایی» روایتی از زندگی مرحوم صابری فومنی روی آنتن می رود. کیومرث صابری فومنی مشهور به گل‌آقا، ادیب و طنزپرداز معاصر، هفتم شهریور ۱۳۲۰ خورشیدی در گیلان به دنیا آمد. پدرش که کارمند دون‌پایه وزارت دارایی در ۱۳۲۱ خورشیدی درگذشت. مادر صابری که از معدود زنان باسواد شهر بود در مکتبخانه قرآن تدریس می‌کرد و این تنها راه تامین معاش خانواده پس از مرگ پدر بود که تکافوی زندگیشان را نمی‌داد. پس، برادرش که در آن زمان ۱۵ ساله بود، تحصیل را رها کرد تا با کار خود به معیشت خانواده کمک کند.

فومنی در ۲۰ سالگی  در رشته ادبی امتحان داد و دیپلم گرفت. همان سال در کنکور رشته سیاسی دانشکده حقوق دانشگاه تهران پذیرفته شد و همزمان با تدریس در دبستان و دبیرستان به تحصیل پرداخت. او جز چند ماهی در سال اول تحصیل که با دستگیری او در تظاهرات سیاسی دانشگاه تهران مقارن بود، در کلاس درس حاضر نشد و فقط موقع امتحانات به دانشگاه می‌رفت. با این حال پس از چهار سال توانست لیسانس حقوق سیاسی خود را از این دانشکده، دریافت کند و این در شرایطی بود که در ۱۳۴۱ خورشیدی پس از یک دوره برکناری از کار معلمی، دوباره و پس از محاکمه اداری، به کار معلمی برگشت و در دبستانی در فومن به تدریس پرداخت.

وی پس از انقلاب و در زمان نخست‌وزیری شهید رجایی به مقام مشاورت فرهنگی و مطبوعاتی نخست‌وزیر منصوب شد. در زمان ریاست‌جمهوری شهید رجایی به مشاورت فرهنگی رئیس جمهوری رسید و تا زمان شهادت رجایی در این مسوولیت باقی بود و هنگام ریاست‌جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای در همان منصب ابقا شد.

گل آقا مدت‌ها طرح ایجاد یک ستون طنز سیاسی را در خاطر داشت. نخستین دو کلمه حرف حساب گل‌آقا، ۲۳ دی ۱۳۶۳ خورشیدی در روزنامه اطلاعات به چاپ رسید. طنز سیاسی که از ۱۳۵۹ خورشیدی به این سو تعطیل شده بود با شکل‌گیری این ستون طنز، دوباره به بار نشست و جان تازه‌ای گرفت. با گذشت مدت زمانی کوتاه از آغاز انتشار «دو کلمه حرف حساب»، صابری به عنوان مهم‌ترین منتقد حکومت در داخل کشور، مطرح شد.

به بهانه سالگرد درگذشت کیومرث صابری فومنی، مستند «روزگار گل آقایی» به تهیه کنندگی و کارگردانی محمد حسن یادگاری امروز دوشنبه 11 اردیبهشت ساعت 20:45 روی آنتن شبکه مستند سیما می‌رود.

محمد حسن یادگاری، تهیه کننده و کارگردان این اثر، در رابطه با ساخت مستند «روزگار گل آقایی» گفت: به اعتقاد من صابری از چهره های مهم فرهنگی و هنری تاریخ معاصر ایران است و نقش بی بدیلی در جریان نقد  طنازانه و اعتراض با  زبانی نرم ایفا کرده است. این چهره فرهنگی پس از انقلاب خصوصا پس از جنگ که طنز محدود شده بود راه شوخی را باز کرد و  رسانه اش واسطه موثری بین مردم و حاکمیت شناخته می‌شد.

یادگاری گفت: هنر اصلی مرحوم صابری فارغ از مهارت های ژورنالیستی اش، دیپلماسی فرهنگی بود، او مدیر قهاری بود که در «گل آقا» با زبانی شیرین و بران موضوعات مهم روز را به ورطه نقد می‌کشید.

این تهیه کننده گفت: با «بچه ها گل آقا» بزرگ شدم و ارتباط خوبی با این مجله داشتم، از طرفی می‌دیدم که گل آقا رسانه محبوبی بین بزرگترهاست، همین شناخت جرقه ساخت مستند «روزگار گل آقایی» را در ذهنم روشن کرد.


محمد حسن یادگاری کارگردان روزگار گل آقایی

وی افزود: ساخت این مستند حدود یکسال طول کشید و در آن حدود 25 نفر از همکاران و سیاستمدارانی که کیومرث صابری را خوب می‌شناسند از تجربه همکاری و رفاقت با «گل آقای ایران» می‌گویند.

«کیومرث صابری فومنی» که در میان توده‌های مردم به «گل آقا» شهرت دارد از برجسته‌ترین نویسندگان و طنزنویسان معاصر به شمار می‌آید. او نویسنده‌ای فرم‌گرا و در نظیره‌سازی از منابع غنی ادبیات فارسی، فوق‌العاده توانا بود. شیوه نگارش صابری، سهل، ممتنع و غیرقابل تقلید بود.

«روزگار گل آقایی» به مناسبت سالروز درگذشت صابری در جدول پخش شبکه مستند قرار گرفته و دوشنبه ساعت 20:45 و سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ساعت ۸:۳۰ از این شبکه پخش می‌شود.

  • منبع خبر : فارس