رونمایی از یک کتاب و اکران ۴۹ فیلم مستند
رونمایی از یک کتاب و اکران ۴۹ فیلم مستند

کتاب جدید احمد ضابطی جهرمی نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه در خانه جشنواره سینما حقیقت رونمایی می‌شود.

به گزارش سروش سینما، در پنجمین روز از هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» ۴۹ فیلم اکران می‌شود و دو کارگاه و دو نشست هم برگزار خواهد شد. همچنین آیین رونمایی از کتاب جدید احمد ضابطی جهرمی برپا خواهد شد.

در روز اول دی‌ در سالن‌های مختلف پردیس سینمایی چارسو و سالن سینماتوگراف موزه سینما از ساعت ۱۱ صبح اکران فیلم‌ها آغاز می‌شود و تا ساعت ۲۴ اکران‌ها ادامه خواهد داشت.

سالن ۱ پردیس چارسو

در روز اول دی‌ مستند بلند «راز عیسی» به کارگردانی آبتین شمیلی در بخش مسابقه ملی از ساعت ۱۳ تا ۱۵ نمایش داده می‌شود. از ساعت ۱۵ تا ۱۷ هم مستند «پرونده تمرد من» به کارگردانی مسعود دهنوی در بخش مسابقه ملی اکران خواهد شد. مستند بلند «ستار الکلاسیکو» به کارگردانی هادی شریعتی در بخش مسابقه ملی و بین‌الملل از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹:۳۰ نمایش داده می‌شود. در این سالن مستند بلند «عیدوک» به کارگردانی امیر عسکری در بخش مسابقه ملی و جایزه شهید آوینی از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱:۳۰ و مستند بلند «زیبا، لذیذ، مبتذل» به کارگردانی امیررضا جوادی از ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۳:۳۰ در بخش مسابقه ملی اکران خواهند شد.

سالن ۲ پردیس چارسو

سالن ۲ پردیس سینمایی چارسو در روز جمعه اول دی‌ میزبان ۱۰ فیلم خواهد بود. مستند‌های بلند «تصرف فراموش شده: جیم کرو به هائیتی می‌رود» اثر آلن مارتین محصول آمریکا در بخش مسابقه بین‌الملل از ساعت ۱۱ تا ۱۳، مستند‌های بلند «مکان‌های روح» اثر حمیده عیسی محصول قطر و «Guapo’y» اثر سوفیا پائولی تورنه محصول آرژانتین و پاراگوئه در بخش مسابقه بین‌الملل از ساعت ۱۳ تا ۱۵، مستند بلند «زمزمه درون» اثر لوک لورنتزن محصول آمریکا در بخش مسابقه بین‌الملل از ساعت ۱۵ تا ۱۷، مستند «حافظه سینما: فیلمی درباره فرناندو مندز لیته» اثر موسیس سلاما محصول کشور اسپانیا در بخش پرتره و مستند کوتاه «دو خانه جاسمین» اثر اینکا آخته محصول فنلاند در بخش مسابقه بین‌الملل از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹:۳۰، مستند «دو بار استعمار» اثر لین آلونا محصول مشترک دانمارک، گرینلند و کانادا در بخش نمایش‌های ویژه و مستند کوتاه «ریمانا واسی: خانه داستان‌ها» اثر خیمنا مالاگا سابوگال و پیوتر تورلژ محصول پرو در بخش مسابقه بین‌الملل از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱:۳۰ و مستند «مادر همه دروغ‌ها» اثر اسماء المدیر محصول مراکش و مستند کوتاه «یخچال گریان» اثر لوتز استاوتنر محصول آلمان در بخش نمایش‌های ویژه از ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۳:۳۰ اکران خواهد شد.

سالن ۳ پردیس چارسو

اکران فیلم‌ها در پنجمین روز جشنواره در سالن ۳ پردیس سینمایی چارسو مستند بلند «بی قرار» به کارگردانی محمدعلی فارسی در بخش مسابقه ملی و جایزه شهید آوینی از ساعت ۱۳ تا ۱۵، مستند بلند «احمد» به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی در بخش مسابقه ملی و جایزه شهید آوینی از ساعت ۱۵ تا ۱۷، مستند بلند «پدگر» به کارگردانی محمدرضا خوش فرمان در بخش مسابقه ملی و بین‌الملل از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹:۳۰، مستند بلند «آخرین کوسه نهنگ» به کارگردانی رامتین بالف در بخش مسابقه ملی از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱:۳۰ و مستند بلند «آوار» به کارگردانی عبدالخالق طاهری در بخش مسابقه ملی در سالن ۳ پردیس چارسو اکران خواهند شد.

سالن ۴ پردیس چارسو

سالن ۴ پردیس چارسو در پنجمین روز جشنواره از ساعت ۲۰ تا ۲۲ میزبان اکران مستند «محرمانه – دوحه» ساخته محمدحسن یادگاری در بخش نمایش‌های ویژه خواهد بود. مستند «تذکره» به کارگردانی حامد سعادت هم در بخش نمایش‌های ویژه از ساعت ۲۲ تا ۲۴ اکران می‌شود.

همچنین نشست «حمایت از تولید فیلم مستند در حوزه جمعیت و خانواده» با مشارکت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و بنیاد ۱۵ خرداد از ساعت ۱۰ تا ۱۲ برگزار خواهد شد. کارگاه «اخلاق در سینمای مستند» هانا پولاک از ساعت ۱۳ تا ۱۵ و نشست «وطن شرقی در سینمای مستند» از پنل ویژه غزه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در این سالن برگزار خواهد شد.

از ساعت ۱۸ تا ۲۰ در سالن ۴ پردیس چارسو آیین رونمایی از کتاب جدید احمد ضابطی جهرمی برگزار خواهد شد.

سالن ۵ چارسو

مستند‌های نیمه‌بلند «هولاین در ایران» به کارگردانی هادی آفریده و «داریک» به کارگردانی سید علی غمخواری در بخش مسابقه ملی از ساعت ۱۳ تا ۱۵ نمایش داده می‌شود. مستند‌های کوتاه «ترانه‌های رود» به کارگردانی مهدی رخشانی و «سگ خور» به کارگردانی مشترک فتح‌الله امیری و نیما عسگری در بخش مسابقه ملی از ساعت ۱۵ تا ۱۷ اکران خواهد شد. در سالن ۵ چارسو همچنین مستند‌های «اُ-۳۲۴» به کارگردانی مهدی حاجی یوسف و «سال‌های سرخ» به کارگردانی میلاد محمدی در بخش جایزه شهید آوینی از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹:۳۰ اکران می‌شود. سه مستند کوتاه «پورزال» به کارگردانی مشترک احسان فرخی فرد و ماریا ماوتی، «ناخدا» به کارگردانی علی ارکیان و «سقف سنگی» به کارگردانی رویا ربانی در بخش مسابقه ملی از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱:۳۰ اکران می‌شود. دو مستند نیمه‌بلند «مایکا» به کارگردانی محمدهادی نعمت اللهی و «کنج» به کارگردانی اردوان زینی سوق هم در بخش مسابقه ملی از ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۳:۳۰ اکران می‌شود.

سالن ۶ چارسو

در سالن ۶ پردیس سینمایی چارسو سه مستند کوتاه «معشوق من کویر» به کارگردانی محسن عسکری زاده، «اقرار» به کارگردانی مصطفی صبوری و «حبیب الله» به کارگردانی عدنان زندی در بخش مسابقه ملی از ساعت ۱۳ تا ۱۵ به نمایش در می‌آیند. سه مستند کوتاه «محمد قاضی به روایت گوستاو دوره» به کارگردانی حنیف شهپر راد، «گیریشمن» به کارگردانی پژمان مظاهری پور و «دختر کوه نور» به کارگردانی جابر بادیاد از ساعت ۱۵ تا ۱۷ نمایش داده می‌شود. همچنین از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹:۳۰ مستند‌های «می‌مات» به کارگردانی محمدعلی رخشانی و «سر به هوا» به کارگردانی سید مسعود امامی در بخش جایزه شهید آوینی اکران خواهد شد. مستند‌های نیمه‌بلند «مهدکودک» به کارگردانی حانیه یوسفیان و «همنوایی عاشقانه» به کارگردانی آذر مهرابی هم از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱:۳۰ در بخش مسابقه ملی نمایش داده می‌شود. مستند‌های نیمه‌بلند «دوئل بوکمال» به کارگردانی محمدرضا ابوالحسنی و «اسلحه مادری» به کارگردانی سیده زهرا موسوی ازغندی در بخش مسابقه ملی از ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۳:۳۰ اکران خواهد شد.

سالن سینماتوگراف موزه سینما

مستند «آر ۲۱ نامی مستعار برای همبستگی» ساخته مهند یعقوبی محصول فلسطین، بلژیک و قطر در بخش نمایش‌های ویژه و غزه از ساعت ۱۶ تا ۱۸، مستند بلند «تکثیر در اسارت» به کارگردانی مهدی ایمانی شهمیری در بخش مسابقه ملی از ساعت ۱۸ تا ۲۰ و مستند بلند «قوی دل» به کارگردانی علی فراهانی صدر در بخش مسابقه ملی و جایزه شهید آوینی از ساعت ۲۰ تا ۲۲ اکران خواهد شد.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم ۲۷ آذر تا دوم دی ۱۴۰۲ در پردیس چارسو برگزار می‌شود.

 

  • نویسنده : محمدی
  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران