سبد رنگارنگ اکران نوروز و دست باز تماشاگران برای انتخاب
سبد رنگارنگ اکران نوروز و دست باز تماشاگران برای انتخاب

مرور فیلم‌های سینمایی اکران شده در نوروز ۱۴۰۳ حاکی از تنوع ژانر و دست باز تماشاگران برای انتخاب فیلم مورد علاقه‌شان است.

به گزارش سروش سینما، اکران نوروز یکی از بهترین فصل‌های اکران در طول سال و فرصتی مغتنم برای سینماگرانی است که سودای فتح گیشه را در سر دارند. این فرصت امسال به واسطه تقارن فرخنده ماه مبارک رمضان و تعطیلات عید نوروز از ظرفیتی مضاعف برخوردار شده و امکان بسیار خوبی را برای آثار اکران‌شده در نوروز 1403 فراهم آورده است.

امسال سازمان سینمایی 7 فیلم سینمایی را برای اکران نوروز 1403 انتخاب کرده و در انتخاب‌های خود کوشیده تا ژانرها و سلیقه‌های مختلف را در نظر بگیرد تا در نهایت، طیف‌های گوناگون مخاطبان با رضایت از سالن‌های سینما خارج شوند؛‌ از ژانرهایی چون کمدی، اکشن و درام گرفته تا دفاع مقدس و کودک و نوجوان، همگی در میان آثار اکران نوروز دیده می‌شوند که در مجموع، ترکیب ژانریک متناسبی را شکل داده‌اند.

در ادامه، مروری بر آثار اکران‌شده در نوروز 1403 خواهیم داشت:

1. تمساح خونی

فیلم سینمایی «تمساح خونی» نخستین تجربه جواد عزتی در مقام کارگردان به شمار می‌آید. اگرچه عزتی نقش اول فیلم خود را هم بر عهده دارد. این کارگردان جوان برای کارگردانی «تمساح خونی» برنده بهترین کارگردان فیلم اول از چهل و دومین جشنواره فیلم فجر شد. «تمساح خونی» یک کمدی-اکشن است که از وجوه گوناگون گزینه‌ای مناسب برای اکران نوروز 1403 به نظر می‌آید؛ چه اینکه ترکیبی از دو ژانری مورد علاقه تماشاگران سینماست.

تمساح خونی

جواد عزتی پیش از این در کمدی‌های سینمایی و تلویزیونی موفقی نظیر «زاپاس»، «دردسرهای عظیم»، «چاردیواری»، «قهوه تلخ» و… حضور داشته است و این بار در کنار چهره‌های سرشناس دیگری چون سعید آقاخانی، پژمان جمشیدی، الناز حبیبی و… ترکیب بازیگران «تمساح خونی» را تشکیل می‌دهند. «تمساح خونی» روایتگر ماجرای دو دوست به نام‌ هومن و پیمان است که به مشکل مالی بزرگی برخورده‌اند و از سر ناچاری به قمار روی می‌آورند.

نخستین تجربه جواد عزتی در مقام کارگردان تا همین‌جا هم موفق به رکوردشکنی شده و با ثبت 18 هزار تماشاگر و فروش یک میلیاردی در اکران افتتاحیه، عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در روز نخست اکران را به خود اختصاص داده است. عزتی با تلاش برای ساخت فیلمی مشابه بلاکباسترهای آمریکایی، توانسته اثری سرگرم‌کننده و نسبتا پرهزینه را بازی و کارگردانی کرده و به این ترتیب، فروش قطعی فیلم خود در گیشه را نیز تضمین کند. اکران «تمساح خونی» از 16 اسفند سال گذشته در سینماهای کشور آغاز شده و می‌توان پیش‌بینی کرد که این فیلم تا پایان اکران خود بتواند فروش بسیار خوبی را به جا بگذارد و چه بسا رکوردهای دیگری را در سینمای ایران جابجا کند.

2. بی‌بدن

«بی‌بدن» به کارگردانی مرتضی علیزاده و نویسندگی کاظم دانشی، یکی از فیلم‌های جنجالی سینمای ایران در سال گذشته بود. این اثر سینمایی که مناقشاتی درباره عدم حضور آن در بخش سودای سیمرغ فجر چهل و دوم وجود داشت، با بازی الناز شاکردوست، نوید پورفرج، گلاره عباسی، سروش صحت و پژمان جمشیدی که به یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های جنایی ایران در طول سال‌های اخیر یعنی پرونده غزاله و آرمان می‌پردازد. دانشی که پیش از این فیلم سینمایی «علفزار» را ساخته بود، پرونده قتل پیچیده غزاله شکور به دست آرمان عبدالعالی را دستمایه نوشتن فیلمنامه جنایی «بی‌بدن» کرده است. «بی‌بدن» راوی قصه این دو جوان است که سال‌ها پیش با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و یک بار وقتی غزاله به خانه آرمان می‌رود، دیگر هرگز دیده نمی‌شود.

بی‌بدن

شاید انتخاب «بی‌بدن» برای حضور در گزینه‌های اکران نوروز 1403 به دلیل موضوع جنجالی آن باشد؛ به‌ویژه اینکه آثار جنایی همواره طرفداران خاص خود را دارند و احتمالا «بی‌بدن» نیز از این قاعده مستثنی نیست. حال، باید منتظر ماند و دید که این فیلم در پایان چه فروشی را در گیشه به ثبت خواهد رساند.

3. آسمان غرب

شرح دلاوری خلبانان هوانیروز طی دوران دفاع مقدس در مدیوم‌هایی چون سینما و تلویزیون همواره مورد پسند آحاد مردم بوده و در گیشه نیز موفق ظاهر شده است. «عقاب‌ها» و «کانی‌مانگا» ازجمله آثار سینمایی و «شوق پرواز» و «سیمرغ» جزو نمونه‌های موفق تلویزیونی هستند که به نقش خلبانان در دوران دفاع مقدس پرداخته‌اند و همچنان پس از گذشت سال‌ها از تولیدشان، در فهرست آثار پرمخاطب و ماندگار قرار دارند.

آسمان غرب

«آسمان غرب» فیلمی زندگی‌نامه‌ای و محصول بنیاد سینمایی فارابی است که روایتی از زندگی خلبان سرافراز دوران دفاع مقدس، شهید علی‌اکبر قربان شیرودی (با بازی میلاد کی‌مرام) ارائه می‌دهد. «آسمان غرب» دومین ساخته محمد عسگری در مقام کارگردان پس از «اتاقک گلی» است و علاوه بر کی‌مرام، امیرحسین آرمان، نادر فلاح و… در آن به ایفای نقش می‌پردازند. فیلمی که به نظر می‌رسد برای علاقه‌مندان به سینمای دفاع مقدس، گزینه مناسبی به نظر برسد. این فیلم که در گونه دفاع مقدس جای می‌گیرد، به یک ماه نخست جنگ ایران و عراق و نقش مهمی که شهید شیرودی به عنوان یکی از نیروهای هوایی جمهوری اسلامی در این جنگ ایفا می‌کند، می‌پردازد.

4. پرویز خان

درام‌های ورزشی در دنیا طرفداران خاص خود را دارند. ویژگی مهم این قسم آثار سینمایی که غالبا با چاشنی شور، هیجان، غلیان عواطف و احساسات مخاطب ساخته می‌شوند، این است که علاوه بر جذب طیف وسیع مخاطبان فیلم‌بین، می‌توانند پای مخاطبانی که اساسا میانه‌ای با هنر هفتم ندارند و سینما را به صورت جدی دنبال نمی‌کنند را هم به سالن‌های سینما باز کنند.

پرویز خان

فیلم سینمایی «پرویز خان» یکی از تازه‌ترین آثار سینمای ایران در این ژانر است. این فیلم، روایت‌گر برشی از زندگی زنده‌یاد پرویز دهداری، سرمربی فقید و متخلق تیم ملی فوتبال ایران است که توانست نسل مستعدی از بازیکنان جوان را به فوتبال ایران معرفی کند؛ از احمدرضا عابدزاده و مجتبی محرمی گرفته تا جواد زرینچه و صمد مرفاوی. «پرویز خان» به کارگردانی و نویسندگی علی ثقفی، دومین اثر زندگی‌نامه‌ای فهرست فیلم‌های اکران نوروز 1403 محسوب می‌شود. سعید پورصمیمی (در نقش پرویز دهداری)، مریم سعادت، بهنام تشکر و المیرا دهقانی ترکیب بازیگران «پرویز خان» را تشکیل می‌دهند. فیلم دوره‌ای از زندگی زنده‌یاد دهداری را روایت می‌کند که ستارگان وقت تیم ملی فوتبال ایران با او به مشکل خورده‌اند و این مربی در حال دست‌وپنجه نرم کردن با چالش‌هایی جدی در زندگی‌ حرفه‌ای خود است. بازی سعید پورصمیمی مثل همیشه درخشان است و یکی از نقاط قوت «پرویز خان» محسوب می‌شود. ضمن اینکه ثقفی توانست برای ساخت این فیلم، دیپلم افتخار بهترین فیلم‌نامه را از چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از آن خود کند.

5. آپاراتچی

«آپاراتچی» اولین اثر بلند سینمایی قربانعلی طاهرفر و اقتباسی از کتابی به همین نام به قلم روح‌الله رشیدی است. طاهرفر که سابقه ساخت چند تله‌فیلم‌ و سریال‌ را در کارنامه خود دارد، نخستین فیلم بلند سینمایی خود را در فجر چهل و دوم به نمایش گذاشت؛ فیلمی که با تکیه بر ظرفیت سینمای بومی در شهر زادگاه کارگردان و به زبان آذری ساخته شد و از توان سینمایی عوامل شهرستانی بهره برده و به بافت اجتماعی و فرهنگ فولکوریک مردم منطقه توجه کرده است.

آپاراتچی

داستان «آپاراتچی» طی دهه شصت و در طول سال‌های جنگ تحمیلی روایت می‌شود ادای دینی به سینماست. این فیلم، دلبستگی‌های یک نقاشِ ساختمانِ عاشقِ سینما را روایت می‌کند که با اشتیاق تمام، موفق به تولید چند فیلم کوتاه شده و اینک در آرزوی ساخت نخستین فیلم سینمایی بلند خود است. تورج الوند، بهنام تشکر، هومن برق‌نورد، رضا ناجی، فاطمه مسعودی‌فر، امید روحانی و… دیگر بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند. طاهرفر برای این فیلم برنده جایزه ویژه هیات داوران چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فجر شد. فیلمی در ژانر کمدی که انتظار می‌رود فروش خوبی را در گیشه نوروز 1403 رقم بزند.

6. نوروز

فیلم سینمایی «نوروز» به کارگردانی سهیل موفق اثری در ژانر کودک و نوجوان به شمار می‌آید که مخاطب بزرگسال نیز قادر است با آن ارتباط برقرار کند. این فیلم با بازی متفاوت علی نصیریان به تاریخچه عید نوروز، افسانه‌ها و اساطیر مربوط به آن می‌پردازد. در خلاصه داستان «نوروز» آمده: «نوروز در راه است اما اهریمن در کمین است تا نوروز و بهار را از بین ببرد. عمو نوروز در مسیر کلبه ننه سرما و جست‌وجوی حاجی فیروز دچار سانحه شده و طوفانی بزرگ آغاز می‌شود…»

نوروز

سهیل موفق که سابقه ساخت آثار کودک و نوجوان متفاوتی را در کارنامه خود دارد، پیش از این فیلم‌های دیگری مانند «پاستاریونی»، «شکلات» و… را کارگردانی کرده است. توجه به آیین‌های ملی از جمله عید نوروز یکی از از ویژگی‌های مهم این فیلم است که نشان می‌دهد سینمای ایران تا حدودی از فضای آپارتمانی فاصله گرفته است. به نظر می‌رسد که «نوروز» گزینه مناسبی برای کودکان و نوجوانان به شمار می‌آید و با توجه به موضوع فیلم، اثری مناسبتی و متناسب برای اکران در نوروز 1403 محسوب می‌شود.

7. ایلیا، جست‌وجوی قهرمان

فیلم سینمایی «ایلیا، جست‌وجوی قهرمان» اثر دیگری در ژانر کودک و نوجوان به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی سید علی موسوی‌نژاد است. تکنیک این اثر، ترکیبی از رئال و انیمیشن و درباره پسری ایرانی به نام آرش، یکی از چهار گیمر برتر جهان است که وارد یک بازی آنلاین عجیب شده. خانواده آرش تلاش می‌کنند او را از خطرات این بازی حفظ کنند اما توطئه بزرگ‌تری در راه است…

«ایلیا، جست‌وجوی قهرمان» نامزد بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و بهترین جلوه‌های ویژه و برنده جایزه ویژه هیئت داوران سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان شد و لوح افتخار دستاورد هنری بخش فیلم‌های داستانی بلند چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار را کسب کرد.

ایلیا، جست‌وجوی قهرمان

به نظر می‌آید انتخاب این اثر از میان فیلم‌های موجود برای اکران در نوروز 1403، گزینشی هوشمندانه است؛ چراکه باعث تنوع‌بخشی به فهرست آثار اکران نوروز 1403 شده و تنها انیمیشن موجود در اکران عید به شمار می‌رود.

  • نویسنده : محمدی
  • منبع خبر : تسنیم