سهیل کریمی مستند «گره ۷۴» را می‌سازد
سهیل کریمی مستند «گره ۷۴» را می‌سازد

سهیل کریمی از ساخت مستندی درباره حوادث اقتصادی اوایل دهه 70 و تجربه متخصصینی که باعث باز شدن گره‌های معیشتی آن دوران شد خبر داد.

سروش سینما/ سهیل کریمی، مستندساز در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا با اشاره به ساخت جدیدترین مستند خود به نام «گره ۷۴» گفت: پیش تولید این مستند از ماه های آغازین سال جاری شروع شد و همین روزها ساخت آن کلید می خورد. این مستند حالت “داکیو دراما” دارد و به مسائل معیشتی و اقتصادی مردم می‌پردازد.

“داکیو دراما” سبکی در ساخت فیلم مستند است که در آن مستندات به صورت روایی و نمایشی اجرا می شودو وقایع گذشته را بازسازی می کند.

وی افزود: بر اساس تحقیقاتی که داشتم،گرفتاری‌های اقتصادی خاصی در سال‌های آغازین دهه ۷۰ گریبان‌گیر مردم بوده که به واسطه گروهی از متخصصین حوزه اقتصادی،‌ آن گره در آن مقطع باز شد؛‌ گره‌ای که منجر به برخی شورش‌های اجتماعی در جامعه شده بود.

این مستندساز تصریح کرد: من در این مقطع به عنوان کارگردان، راوی این موضوع اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هستم و به سراغ افرادی می‌روم که این گرفتاری‌ها را دارند و در کنار آن به شکل موازی هم، به موضوع شورش‌های اجتماعی آن مقطع از تاریخ انقلاب می‌پردازم. همچنین به آن گره‌ای که به واسطه تیمی در آن مقطع باز شد، می‌پردازیم و به دولتمردان،‌ اقتصاددانان و کسانی که خود را به نوعی متخصص می‌دانند تجربه‌های پیشین را ارائه می‌دهیم تا گره کوری بر روی گره مردم نزنند و مردم را در گرفتاری‌های بیشتری غوطه‌ور نکنند.

کریمی خاطرنشان کرد: سازمان اوج سرمایه‌گذار این مستند است.

سهیل کریمی از مستندسازان مطرح ایرانی است که دهها اثر مستند توسط او ساخته شده و سفرهای متعددی برای تولید مستندهای خود به کشورهای مختلف داشته است.

وی که موسس کانون مستندسازان جهادی و پیشترها مدیر واحد مستند موسسه فرهنگی شهید آوینی بوده ‌است، مستندهایی همچون شکست همینه، حاج والی، در جست‌وجوی آسمان، کاک جلال، همیشه جاری همچون کارون، کیمیاگر نقش، تا صبح ظهور، ابر مرد شیدایی، خدا در مدیترانه، زخم پیوار، ردپای آذرخش، خواب آشفته، شعبده شیطان و کربلای افغانستان را در کارنامه خود دارد. او در کنار مستندسازی به برگزاری دوره‌های آموزشی روزنامه‌نگاری، مستندسازی، تدوین، تئوری سینما و خبرنگاری می‌پردازد. کریمی دارای تالیفاتی با رویکرد رمان، داستان کوتاه و فیلمنامه بلند و کوتاه نیز است.

 

  • نویسنده : یوسفی
  • منبع خبر : فارس