نوازنده کردستانی: موسیقی اقوام نیاز به توجه بیشتر دارد
نوازنده کردستانی: موسیقی اقوام نیاز به توجه بیشتر دارد

نوازنده نی اهل کردستان در سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر با انتقاد از بی‌توجهی به موسیقی اقوام، گفت: سال‌های گذشته به مواردی چون پژوهش و موسیقی اقوام چندان که مورد نیاز است اهمیت داده نشده است.

به گزارش سروش سینما ناصح بهرام‌بیگی اظهار داشت: از ۲۲ سالگی ساز می‌زنم و نی را در دانشگاه یاد گرفتم. موسیقی بخشی از زندگی مردمان کردستان است و ما با موسیقی زندگی می‌کنیم.

وی که پیشینه‌ای ۱۵ ساله در موسیقی نواحی کردستان ایران دارد، گفت: سه دوره است که به جشنواره موسیقی فجر می‌آیم که در دوره‌های ۳۵ و ۳۶ با گروهی شامل نوجوانان و گروهی ۳ نفره و این بار به صورت تک‌نوازی شرکت کرده‌ام.

بیگی درباره دلیل شرکت نکردن گروهی در جشنواره خاطرنشان کرد: به خاطر این که آمادگی نداشتیم و موسیقی‌ای که یک هفته‌ای آماده شود نمی‌تواند حق مطلب را ادا کند.

به تحقیق و پژوهش در حوزه موسیقی اهمیت چندانی داده نشده است

وی افزود: طبق روال سال‌های گذشته باید از چند ماه پیش آماده می‌شدیم و نتوانستیم نظم و انظباط سال‌های گذشته را داشته باشیم.

به موسیقی اقوام چندان که باید پرداخته نشده و در سال‌های گذشته هم به تحقیق و پژوهش در حوزه موسیقی اهمیت چندانی داده نشده استنی‌نواز کردستانی معتقد است که به موسیقی اقوام چندان که باید پرداخته نشده و در سال‌های گذشته هم به تحقیق و پژوهش در حوزه موسیقی اهمیت چندانی داده نشده است.

وی خاطرنشان کرد: تنها به صورت خودجوش عده‌ای این کار را انجام می‌دهند؛ چه بهتر که از سوی نهادهای فرهنگی به اینها کمک شود تا بتوانند در مجموعه‌ای کلی آرشیوها را عرضه کنیم و این‌ها توسط استادان تجزیه و تحلیل و موسیقی نواحی و محلی دقیق‌تر شناخته شود.

بهرام‌بیگی یادآوری کرد: موسیقی کردستان بخشی پهلوی و ساسانی است که به پهلوی اشکانی برمی‌گردد. قسمتی موسیقی ایزدی در شمال زاگرس است که مربوط به مناطق شنگال در عراق، دشت نینوا و مناطق شمال ایران برمی‌گردد.

وی افزود: بخشی از موسیقی کردستان یهم یارسانی تنبور است که طبق کلام و دفتر ۹۰۰ سال قدمت دارد و در هر سده‌ای تغییر و تحولاتی در موسیقی ایجاد شده است.

بهرام‌بیگی گفت: در مجموع، موسیقی یارسانی، ایزدی و موسیقی فولک که در مراسم اجرا می‌شود قدیمی‌ترین موسیقی کردستان است که به پیش از اسلام برمی‌گردد.

ناصح بهرام بیگی از استان کردستان در این دوره از جشنواره موسیقی فجر با اجراهای مقام‌های موسیقی کردی در حوزه آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و ایلام و حوزه مشترکی که با اقلیم کردستان عراق دارد مقام‌هایی در پرده راست، بیات و نهاوند و در مجموع ۱۷ مقام در ۴۰ دقیقه نواخت.

  • منبع خبر : ایرنا