چرا به اکران رمضانی سینماها امیدوار بودیم؟/ فروش یک سوم ابتدایی ماه مبارک
چرا به اکران رمضانی سینماها امیدوار بودیم؟/ فروش یک سوم ابتدایی ماه مبارک

پس از آنکه سیاست‎گذاری‌های سینمایی اکران رمضان در اواخر نیمه اول دهه ۹۰ به خوبی نتیجه داد و مخاطبان بسیاری، تا سحر اجازه ندادند که سالن‌های سینمایی خلوت بماند، این بازه طلایی در نیمه دوم دهه ۹۰ با رکود قابل‌ توجهی همراه شد.

سروش سینما/ مدیریت سینمایی در آن سال‌ها اصرار بسیاری داشت تا طرح افطار تا سحر را در تقویم سینمایی کشور نهادینه کند. طرحی که به موجب آن، تا پیش از افطار، بلیت‌ها به‌صورت نیم‌بها عرضه می‌شد و پس از آن، سینماها مجاز بودند تا سحر به فعالیت پرداخته و بهای بلیت کامل را دریافت کنند.

در این بین، ابتکار برخی دفاتر پخش و سینمادارها در دعوت از بازیگران فیلم‌ها سبب شد تا این طرح در همان سال‌های نخست، با استقبال خیره‌کننده ای از جانب مخاطب مواجه شود.

از سال ۹۶ به بعد، این طرح به دلایلی که هرگز مشخص نشد در نتیجه کاهلی مدیران سینمایی وقت رقم خورد و با مخالفت برخی نهادها نظیر نیروی انتظامی، دیگر تکرار نشد. رسانه‌ها هم در همان سال‌های ۹۶ و ۹۷ به صورت پراکنده،نبود طرح افطار تا سحر را نقد کردند و پس از آن، این طرح به کلی به فراموشی سپرده شد.

میزان فراموش شدن این طرح به اندازه‌ای بود که در رمضان امسال، حتی نامی از این طرح آورده نشد و نهایت ابتکار شورای صنفی نمایش، نیم‌بها کردن بلیت تا پیش از افطار، آن هم چند روز پس از آغاز این ماه مبارک بود.

چرا به اکران رمضانی امسال امیدوار بودیم؟

سینماها درحالی پس از دو سال کرونایی، به شرایط نرمال نزدیک شده بودند که تصورها از اکران رمضانی امسال، یک اکران فراتر از انتظار بود. فیلم‌های نوروزی در قله فروش و استقبال قرار داشتند و به لحاظ زمانی نیز، موسم امتحانات دانش‌آموزان و دانشجویان نبود؛ به همین دلیل، احتمال موفقیت اکران رمضانی سینماهای کشور، به مراتب بالاتر از سالیان گذشته بود.

اما متاسفانه همان استقبال نیم‌بند مخاطبان از اکران نوروزی، در ماه رمضان امسال تداوم پیدا نکرد تا ۷ فیلم جدید اکران، یک سقوط‌آزاد نسبی را تجربه کنند.

چرا به اکران رمضانی سینماها امیدوار بودیم؟/ فروش یک سوم ابتدایی ماه مبارک

شورای صنفی نمایش پس از تحمل انتقادهای فراوانی که درباره انتخاب آثار نوروزی با آن مواجه بود، در نخستین حرکت ناامیدکننده امسال خود، برنامه‌ای برای اکران رمضان نداشت تا این بازه طلایی، سوخت شود.

جالب‌تر آن‌که این شورا پس از افزایش ۵۰درصدی قیمت بلیت برای امسال، طرح نیم‌بها کردن سانس‌های پیش از افطار را قبل از ماه مبارک تصویب نکرد چون احتمال می‌داد که میزان استقبال، در شرایط نرمال باشد اما وقتی با اعتراض برخی سینمادارها مواجه شد، چاره‌ای جز نیم‎‌بها کردن بلیت ندید.

سینماها در یک سوم ابتدایی رمضان امسال چقدر فروختند؟

وقتی به آمار فروش سینماهای کشور در یک‌سوم ابتدایی ماه رمضان امسال نگاه می‌اندازیم، متوجه میزان کاهش شاخص‌ها می‌شویم.

در یک‌سوم ابتدایی رمضان امسال، حدود ۳۶۲ هزار نفر به سینماها رفتند. حدود ۱۷ هزار سانس نمایش برای سینماها رقم خورد و اقتصاد سینما هم در این بازه، به فروش ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی دست یافت.

از این میزان فروش، حدود نصف آن که معادل ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون است، متعلق به فیلم سگ‌بند است و ۶ فیلم دیگر نیز روی هم، ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان فروختند که این آمار، تداوم همان نگرانی دلسوزان سینما راجع به مقوله فیلم‌سوزی است.

نگرانی از آینده اکران

اگرچه شاخص میزان استقبال مخاطبان از آثار سینمایی طی سال جاری، یک روند نزولی را نشان داده و مشخص می‌کند که میزان فروش و تعداد مخاطبان سینمایی در ماه رمضان امسال، نسبت به روزهای قبل از آغاز این ماه مبارک، دچار افت شده‌اند اما با ترسیم افق پیش‌رو، به این نتیجه می‌رسیم که احتمالا یک‌سوم ابتدایی ماه رمضان، به مراتب بهتری از دوسوم دیگر این ماه است.

تا چند روز دیگر و با آغاز لیالی قدر، سینماها برای ۵ روز تعطیل می‌شوند و در اواخر این ماه نیز فیلم‌های اکران فطر نمایش داده می‌شوند که البته کاملا مشخص است تعداد این فیلم‌ها به اندازه تمامی سرگروه‌ها نیست و احتمالا بین ۲ تا ۵ فیلم برای این بازه طلایی انتخاب می‌شود.

شورای صنفی نمایش که نشان داد برای اکران رمضان امسال برنامه مشخصی نداشته، از هم‌اکنون می‌تواند برنامه‌ریزی لازم را برای دومین بازه طلایی اکران سالیانه کشور یعنی اکران فطر آغاز کند. درحالی‌که هنوز صحبتی از فیلم‌های اکران عیدفطر به میان نیامده، این نگرانی وجود دارد که این اکران نیز با نهایت سراسیمگی صورت بگیرد

درحالی‌که برای بالا رفتن میزان فروش گیشه رمضانی، خیلی بهتر است که فیلم ها بلافاصله پس از پایان تعطیلات لیالی قدر به روی پرده رفته و حجم گسترده‌تری از مخاطب را به سینماها بکشانند.

انتخاب این فیلم‌ها درحالی باید تا نیمه ماه رمضان صورت بگیرد که با آماده شدن مواد تبلیغی آثار، این فیلم‌های جدید بتوانند نمایش خود را بلافاصله پس از تعطیلات ۵ روزه آغاز کنند.

چرا به اکران رمضانی سینماها امیدوار بودیم؟/ فروش یک سوم ابتدایی ماه مبارک

با توجه به اینکه محرم و صفر در تقویم امسال، با ماه‌های مرداد و شهریور تلاقی پیدا کرده، بنابراین اکران عیدفطر تا آغاز ماه محرم، یکی از مهم‌ترین اکران‌های امسال محسوب می‌شود که می‌تواند تاثیرگذاری مستقیم و پررنگی را بر روی فروش سالیانه بگذارد و به‌تنهایی، بار ناکامی‌های اکران نوروز و رمضان را جبران کند.

رخدادی که قطعا با دو پیش‌شرط فوریت انتخاب آثار اکران فطر و انتخاب‌های درست برای این بازه فوق‌طلایی، بیش از هر زمان دیگری، سینماهای کشور را به شرایط نرمال پیش از دوران کرونا باز خواهد گرداند.

  • منبع خبر : ایرنا