چهره زن ایرانی در نمایش خانگی
چهره زن ایرانی در نمایش خانگی

اکنون بر خلاف چهره واقعی زن ایرانی در آثار تولید شده شاهد ناهنجاری‌های رفتاری چون سیگار کشیدن زن، آرایش‌ها و پوشش‌های نامتعارف که در اکثر فیلم و سریال‌های تولید شده هستیم

سروش سینما: این روزها که اشتیاق خانواده ها نسبت به تماشای فیلم و سریال‌های نمایش خانگی بیشتر شده و مخاطب سریال‌های تولید شده غالبا دختران و بانوان هستند، پرداختن به موضوعات زیست بوم فرهنگی کشورمان و عمیق شدن در رفتار و پوشش مرسوم جامعه باید در اولویت برنامه‌سازان پلتفرم‌ها قرار گیرد .متاسفانه اکنون بر خلاف چهره واقعی زن ایرانی در آثار تولید شده شاهد ناهنجاری‌های رفتاری چون سیگار کشیدن زن، آرایش‌‎ها و پوشش‌های نامتعارف که در اکثر فیلم و سریال‌های تولید شده دیده می‌شود،  نیاز به اصلاح و تغییر نگاه دارد. (زیرا این موارد تصویر صحیحی از زندگی زنانه، عوالم، روحیات و نیازها و خواسته‌های‌شان را بیان نمی‌کند.)

زنان ایرانی از دیرباز در حیا و عفت زبانزد بوده‌اند و حرکات و تصاویری چون مواردی که اشاره شد جزء خواسته‌های‌شان نبوده و آن‌را پسندیده نمی‌دانند.

به تصویر کشیدن چنین اعمال یا نقش‌هایی چون خیانت، روابط نامربوط، غیرعرف و ناهنجار، نه تنها وفاداری و منزلت الهی زن را زیر سئوال برده و بی‌حرمت می‌سازد، بلکه توهین به منزلت  والای زن را در پی دارد.

نباید فراموش کرد که چنین رفتارهای قبیح، در دیگر  فرهنگ‌ها حتی غرب نیز جزء رفتارهای متعارف و قابل احترام زنان موفق،  برجسته و توانمند نیست و عادی شدن چنین موارد نامتعارفی نباید عادی و مرسوم شود .

مواردی مانند آرایش‌های غلیظ و زننده، استفاده از دخانیات و… در فیلم‌های غربی مختص نقش‌های خاص بوده و متاسفانه با پر رنگ کردن این تصاویر و همه گیر شدنش در اغلب تولیدات پلتفرم‌ها این رفتار و اعمال را فراگیر و جزء رفتارهای عادی زنان معرفی می‌کنیم.

با رصدی کوتاه و معمولی! در تولیدات جوامع دیگر شاهد این خواهیم بود که آرایش‌های نامتعارف در خیابان، استعمال دخانیات در ملأ عام، استفاده از اصطلاحات غیرمتعارف برای بانوان، حرکات مردانه و… رفتارهای عام جامعه نبوده و هدفی غیر از پایین آوردن شخصیت حقیقی زن به دنبال ندارد .

خوب است تولیدکنندگان و برنامه‌سازان قبل از تولید و برنامه‌سازی، پژوهشی در مورد زن و منزلت و جایگاه ایشان در جامعه و نهاد خانواده ایرانی و دیگر ملل و جوامع داشته و به سخنان و نظرات بزرگان، اندیشمندان و ادیان توجهی عمیق داشته باشند  .

حتی اگر سلایق جامعه بخاطر تبلیغات غرب به سمت و سوی غلط سوق یافته باشد، این وظیفه برنامه‌سازان است که با ظرافت‌های خاص و تحلیل و تکنیک‌های برنامه‌سازی،  چهره و الگوی واقعی زن را به تصویر بکشند و تغییر ذائقه فرهنگی را به سمت صحیح هدایت کنند .

به امید اینکه با پررنگ شدن حضور و فعالیت امروز ساترا و نظارتش بر محتوای تولیدات پلتفرم‌ها،  دغدغه رسانه‌های نمایش خانگی و پلفترم‌ها، به سمت حفظ حریم خانواده و به تصویر کشیدن وجود متعالی زنان و پاسداری از فرهنگ ایران زمین و تحکیم بنیان خانواده پر رنگ تر شده ، نظارت و اصلاحات موثر واقع گردد .

  • نویسنده : صدیقه غریبی
  • منبع خبر : سروش سینما