۱۶۷ مصوبه سینمایی برای ۲۰ استان کشور
۱۶۷ مصوبه سینمایی برای ۲۰ استان کشور

مدیرکل دفتر حقوقی، عملکرد، امور استان‌ها و مجلس سازمان امور سینمایی از انعقاد ۲۰ تفاهم‌نامه در حوزه سینمایی با استانداران ۲۰ استان کشور در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: برقراری ارتباط چهره‌به‌چهره با هنرمندان تحول در افکار، اندیشه‌ها و رویکردهای واقع‌بینانه در کنار آرمان‌ها و آرزوها و آمال نظام، سیستم و سازمان سینمایی را به دنبال دارد.

به گزارش سروش سینما، محمدرضا سوقندی در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا اظهار داشت: یکی از کارهای جدید در سازمان سینمایی بحث نگاه تمام قد و تمام عیار در دولت سیزدهم با هدف محرومیت‌زدایی، تحقق بخشی از شعار عدالت‌محوری، توجه به استان‌ها و شهرستان‌ها در سه حوزه سخت‌افزار، نرم‌افزار و مغزافزار بود که در این مدت ۲۰ سفر استانی توسط رئیس سازمان سینمایی و مدیرانی از این سازمان به ۲۰ استان کشور و بازدید از ۲۱ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: در این سفرها، بررسی کارشناسی در حوزه زیرساخت، بازدید از سینماها، بررسی گزارش‌ها، نشست با هنرمندان و سینماگران و شنیدن سخنان آنها و همچنین نشست با مسوولان و مقامات استان بویژه استاندار هر استان انجام که منجر به انعقاد تفاهم‌نامه‌ شد.

سوقندی گفت: در این تفاهم‌نامه‌ها، ۱۶۷ مصوبه داشتیم که به چهار بخش تقسیم می‌شود؛ بخشی کمک به تجهیز سینماها با اولویت شهرهای بدون سینما، نقاط شهری نابرخوردار از سینما، حمایت از تولید اعم از فیلم‌های داستانی بلند، فیلم کوتاه، مستند و استفاده از ظرفیت‌های هر استانی برای ارتقا و توسعه سینما و تصویر در استان‌ها که در قالب یک بسته تفاهمی مابین رئیس سازمان سینمایی و استاندار هر استان منعقد شد و مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولیان و مجریان استانی در حوزه سینمایی پیگیر اجرای این مصوبات هستند.

وی ادامه داد: در سازمان سینمایی به خاطر این‌که واحدهای استانی ما در ادارات کل فرهنگ مستقر هستند و مستقل نیستند و البته این هم مزیتی است که سینما در بستر فرهنگ رشد و بالیده می‌شود و ظرفیت‌های مختلف ادارات کل فرهنگ و ارشاد استانی می‌تواند به کمک توسعه، تعمیق و فرهنگ سینما و تصویر بیاید اما به دلیل ارتباط غیر مستقیم و با واسطه مدیران سازمان سینمایی با بدنه سینماگران در استان‌ها و شهرستان‌ها، به نوعی تنها هنرمندانی می‌توانستند مدیران سازمان را ببینند که در تهران مستقر هستند یا به تهران برای شرکت در جشنواره یا رویدادی اعم از فجر، حقیقت، کوتاه و دیگر رویدادها می‌آیند.

سفرهای استانی فرصتی برای ارتباط چهره به چهره با هنرمندان

سوقندی گفت: سفرهای استانی از یک سو، فرصتی را به وجود آورد که مدیران سازمان سینمایی از نزدیک و به صورت چهره به چهره و به صورت ملموس و محسوس در فضای استان و شهرستان قرار بگیرند و این در برنامه‌ریزی‌ها، سیاست‌گذاری، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در کار کارشناسی و هم در نگاه‌های انسانی و ارتباطات و مراودات و نظام ارتباطی که یک سازمان با ذی‌نفعان و ذی‌نقشان دارد، تاثیرگذار است.

وی افزود: از سوی دیگر، اندیشه‌ها، گفتارها و گفت‌وگوهای بین اهالی سینما در حوزه‌های مختلف و مدیران سازمان به یک همفکری و همکاری منجر می‌شود. در واقع ما به یک ادبیات مشترک دسترسی پیدا می‌کنیم.

این مقام سازمان سینمایی گفت: یا مسائل ما مشترک است و باید با هم حل کنیم و یا منافع و اهداف مشترک داریم. خلائی که در این حوزه‌ها می‌بینیم در جاهایی است که اختلاف نزاع، درگیری است و عده‌ای خارج از سیستم‌های طبیعی حقی بگیرند و یا اعتراضی کنند. علت آن این است که بسترهای طبیعی ارتباط را برقرار نکردیم و روش‌های غیرطبیعی را انتخاب کردیم که در این میان عده‌ای هم سوءاستفاده می‌کنند.

وی افزود: همیشه دشمنان ما در کمین هستند تا هر جا یک حرکت غیر طبیعی و اتفاقی می‌افتد از آن برای اهداف خودشان بهره‌برداری کنند.
سوقندی تاکید کرد: برقراری ارتباط چهره‌به‌چهره با هنرمندان و شنیدن سخنان، نظرات و دیدگاه‌های آنها تحول در افکار، اندیشه‌ها و رویکردهای واقع‌بینانه در کنار آرمان‌ها و آرزوها و آمال یک نظام، سیستم و سازمان را در پی دارد.

وی ادامه داد: گاهی وقت‌ها، یک سری اهداف و راهبردها مبتنی بر ارزش‌ها، عالی، والا و مقدس را در برنامه داریم. از سوی دیگر، یک سری موانع و مسایل ذهنی و علت‌های خارجی داریم و با فکت‌ها و واقعیت‌هایی مواجه هستیم لذا دچار یک دوگانگی بین اندیشه و نظر و رفتار ذی‌نفع و ذی‌نقش می‌شویم.

سوقندی تاکید کرد: کم کردن فاصله بین واقعیت‌ها، حقایق، آرمان‌ها و آرزوها، منابع و امکانات ما را به یک راهبرد و یک راهکار می‌رساند که نام آن را همکاری در عین تنوع سلیقه‌ها، تنوع ژانرها و ادبیات برای اهداف والا می‌گذارم.

حضور ما در عرصه بین‌الملل جز با حضور همه هنرمندان کشور تحقق نمی‌یابد

وی افزود: اهداف والای ما حفظ کیان اسلامی و ارتقای جایگاه و نقش سینمای ایران در سطح ملی و بین‌المللی است و این سینمای ملی ما و حضور ما در عرصه بین‌الملل جز با حضور همه هنرمندان کشور که اکثریت و محروم‌ترین این‌ها در استان‌ها و شهرستان‌ها هستند تحقق نمی‌یابد و راهکار این هماهنگی و همفکری که منجر به یک همکاری و رسیدن به اهداف مورد نظر می‌شود از طریق بخشنامه و ارتباطات بروکراتیک اداری و سیستم‌های معمول اتفاق نمی‌افتد. چرا که جنس کار از جنس کار اداری و کارمندی نیست.

سوقندی گفت: هنرمندان و بخش مولد سینما و تصویر، رابطه کارمندی با ما ندارند و اتفاقا این تفاوتی است که بین صدا و سیما و سینما در کشور ما وجود دارد که گاهی وقت‌ها این تفاوت را کسی نمی‌بیند. بسیاری از کسانی که برای شبکه‌های مختلف صدا و سیما کار می‌کنند به نوعی کارمندانی هستند که در این سازمان با عناوین و انواع قرارداد و تعهدی که در مقابل آن دارند کار می‌کنند اما افرادی که برای سینما تولید می‌کنند کسانی هستند که از نظر اداری وابستگی به سازمان سینمایی و بخش‌های مرتبط ندارند.
وی تاکید کرد: این‌ها بخش‌های مستقل مردمی هستند که در صنوف سی و چندگانه سازمان‌دهی شدند و برخی هم مستقل هستند و برخی نیز در موسسات فعالیت دارند و برخی هم خودشان در حوزه سرمایه‌گذاری، تهیه‌کنندگی، عوامل اصلی فیلم و در تمام بخش‌ها کار می‌کنند. اینها نیازمند به این هستند که ارتباط و مناسبت و تعامل خودشان را با سازمان سینمایی برقرار کنند و این ارتباط نمی‌تواند اداری باشد.

سوقندی گفت: به این سمت حرکت کردیم که مدیران سازمان سینمایی، برنامه‌ریزان، تصمیم‌گیران و افرادی که منابع در اختیار دارند چه در حوزه زیرساخت و چه تولید، سینمای جوان، مرکز مستند، فارابی، پویانمایی، هنر و تجربه همه بخش‌ها کسی که مجوز می‌دهد، نظارت می‌کند و … با نگاه به استان‌ها و شهرستان‌ها کارها را پیش ببریم.

  • نویسنده : یوسفی
  • منبع خبر : ایرنا